Door redacteur Jikke Zijlstra

De overheid slaagt er nog altijd niet in om de misstanden in de uitzendbranche goed in kaart te brengen. En dat terwijl er al jaren gevallen van fraude en uitbuiting aan het licht komen.

Volgens de inspectie SZW is het nog steeds onduidelijk hoeveel malafide uitzendbureaus er zijn en hoeveel arbeidsmigranten er worden uitgebuit. En dat terwijl er allerlei maatregelen zijn genomen om misstanden in de branche aan te pakken, zoals de inzet van een speciaal team waarin de inspectie SZW, de Belastingdienst en het UWV samenwerken en strengere regels voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

Bewijs

Een Tweede Kamercommissie stelde twee jaar geleden dat de helft van alle 12.000 uitzendbureaus niet deugt. Maar volgens de Inspectie SZW is dat niet of nauwelijks te bewijzen. Zo verandert een op de vijf uitzendbureaus bij de Kamer van Koophandel binnen een jaar van naam of eigenaar. Ook werken de uitzendbureaus erg internationaal.

Dat er nog gefraudeerd wordt, staat vast, zegt de inspectie SZW. Bij dertig procent van de reguliere controles bleek dat het uitzendbureau een overtreding had begaan. Ook lopen er minstens tien strafrechtelijke onderzoeken naar malafide uitzendbureaus. Snel ingrijpen is echter niet altijd mogelijk, vanwege juridische belemmeringen, maar ook omdat de inspectie voor haar informatie deels afhankelijk is van personeel. Maar lang niet alle werknemers willen praten met de overheid, uit angst hun baan te verliezen.

'Belachelijk'

Maandag wil minister Asscher van Sociale Zaken in Brussel met zijn EU-collega's afspraken maken over het bestrijden van werken tegen "belachelijk lage lonen". Volgens Asscher ondermijnen dergelijke constructies het draagvlak voor de Europese Unie.

Hardnekkig probleem

Ook directeur Jurriën Koops van de ABU, de branchevereniging voor uitzendondernemingen, zegt dat malafide uitzendbureaus een hardnekkig probleem vormen. Het exact vaststellen van de omvang daarvan, noemt hij minder belangrijk dan het succesvol aanpakken van die bedrijven. Volgens Koops zijn ze daarmee 'door de genomen maatregelen en een betere samenwerking' op de goede weg. Het zou volgens hem gaan om slechts enkele tientallen ondernemers, die achter een veelvoud aan bedrijven zitten.

STER reclame