Minder reclamefolders in de bus

time icon Aangepast

We krijgen minder reclamefolders in de brievenbus. Tot vorig jaar steeg het aantal folders dat wekelijks werd bezorgd tot gemiddeld 37 per huishouden, maar dit jaar is er voor het eerst sinds lange tijd sprake van een volumedaling van 2 procent. Kenners spreken van een trendbreuk.

De komende jaren houdt de branche rekening met een verdere afname. Volgens folderverspreider Netwerk VSP kijken winkelketens en fabrikanten steeds kritischer naar waar en hoe vaak hun brochure moet worden verspreid.

Internet

Steeds vaker worden wijken overgeslagen. Zo laat een fabrikant van grasmaaiers niet langer folders verspreiden in flats.

Ook stijgt jaarlijks het aantal huishoudens met een nee-sticker op de deur. "Op dit moment heeft 21 procent van de huishoudens zo'n sticker bij de brievenbus. Daar komt elk jaar een procentje bij", zegt directeur Yme Pasma van Netwerk VSP.

Ook internet wordt belangrijker. Pasma: "Meer mensen bekijken een folder online en geven aan dat ze de papieren folders niet meer willen."

Sinterklaas en kerstmis

Na televisiereclame heeft de reclamefolder het meeste effect voor winkels, blijkt uit marketingonderzoek. Consumenten denken dat ze met het snuffelen naar koopjes en aanbiedingen in de brievenbusreclame veel geld kunnen besparen.

Wekelijks ontvangen zes miljoen huishoudens een pakket met folders. Rond Sinterklaas en Kerstmis kan het aantal folders per week wel oplopen tot negentig.

STER Reclame