NOS NieuwsAangepast

"Rijk breekt regionale spoor af"

Het kabinet legt een bom onder het openbaar vervoer buiten de Randstad. Dat schrijven de provincies Gelderland, Overijssel, Friesland, Groningen, Limburg, de stadsregio Arnhem-Nijmegen en de regio Twente in een brandbrief aan de Tweede Kamer.

De provinciebesturen maken zich zorgen over een aantal maatregelen van het kabinet. Zo heeft het Rijk begin dit jaar de fiscale vrijstelling voor rode diesel afgeschaft, terwijl de meeste regionale treinen daarop rijden. Het afschaffen van de vrijstelling zou via een lastenverlichting worden gecompenseerd, maar het kabinet ziet daar nu van af. Daarnaast wil het kabinet in 2015 de gebruiksvergoeding voor het spoor verhogen met 50 miljoen euro.

Desastreuze gevolgen

Volgens de regio's heeft staatssecretaris Mansveld alleen oog voor de Randstad. De aangekondigde maatregelen zouden desastreuze gevolgen hebben voor het regionale spoor. Bovendien, schrijven de regio's, jaagt het kabinet de reiziger de trein uit.

"We willen meer treinen en meer reizigers, maar we krijgen minder treinen en duurdere kaartjes", zegt de Gelderse gedeputeerde Conny Biezen in de brief. Om de extra lasten te kunnen opbrengen, zijn rigoureuze maatregelen nodig, zoals het schrappen van weekend- en avonddiensten, het loslaten van bepaalde trajecten en prijsverhogingen tot 40 procent, aldus de bestuurders.

'Terug bij af'

Biezen vreest dat het kabinet het werk dat de provincies de afgelopen jaren in het spoor hebben gestoken, afbreekt. "We hebben een succes gemaakt van regionale treindiensten waar het rijk geen brood meer in zag. Straks zijn we weer terug bij af. Geen treinen, geen reizigers, geen werk."

Naast de zorgen over de aangekondigde maatregelen, willen de provincies dat spoorlijnen buiten de Randstad ook volledig op elektra gaan rijden, zodat diesel of gas niet meer nodig is. De regiobesturen bieden staatssecretaris Mansveld aan om daar onderzoek naar te laten doen.

Flink geïnvesteerd

Mansveld zegt zich niet te herkennen in het beeld dat zij prioriteit legt bij het openbaar vervoer in de Randstad. De komende jaren wordt volgens de staatssecretaris juist flink geïnvesteerd in de rest van het land. Daardoor kunnen treinen vaker rijden naar Arnhem, Nijmegen en Eindhoven. Daarnaast is besloten om jaarlijks 50 miljoen euro (750 miljoen euro tot 2028) extra bij te dragen aan het regionale openbaar vervoer.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl