Nauwelijks effect prijzenoorlog

Aangepast

De prijzenoorlog die Albert Heijn een maand geleden ontketende door ruim 1000 artikelen te verlagen, heeft de marktleider nauwelijks nieuwe klanten opgeleverd. Net als een jaar geleden doet zo'n 45 procent van de Nederlandse huishoudens boodschappen bij AH, meldt marktonderzoeker GfK.

De klantenkring van de Duitse discounter Lidl - een van de grote concurrenten van AH - groeit inmiddels verder: van 23 procent vorig jaar naar 25 procent nu.

"Verdedigende actie"

Volgens GfK-directeur Joop Holla hebben alle concurrenten van AH nu ook de prijzen aangepast. Maar winkels als Jumbo, C1000 en Dirk van den Broek zijn niet onder de nieuwe prijzen van AH gedoken. "Het was vooral een verdedigende actie. Niet zoals in de prijzenoorlog van 2003, toen de ene op de andere prijsverlaging volgde".

Marktkenners zeggen dat AH de plank behoorlijk heeft misgeslagen, vooral door aan het begin van de actie Lidl hardop als voornaamste mikpunt te noemen. "AH heeft Lidl wel op het paard gehesen door te zeggen: goh, wat gaan veel van onze klanten daar boodschappen doen", zegt Laurens Sloot, retailkenner van de Rijksuniversiteit Groningen. "Als sommige consumenten Lidl nog niet kenden, is daar nu wel verandering in gekomen."

Fedde Monsma, die namens het CNV onderhandelt over een nieuwe supermarkt-cao, vreest dat de gevolgen van de geldverslindende prijzenslag worden afgewenteld op het personeel. "Het moet ergens terugverdiend worden", zegt hij. "Binnenkort is er een nieuwe ronde in het cao-overleg, dan zullen werkgevers met voorstellen komen. Ik ben benieuwd of dan de aap uit de mouw komt".

Albert Heijn spreekt tegen dat de prijzenslag nauwelijks iets oplevert. "Wij merken dat onze klanten het fijn vinden dat ook bij ons de focus op prijzen ligt", luidt de korte reactie.

GfK meet met een vast panel van duizenden huishoudens de uitgaven in supermarkten. De marktonderzoeker heeft daardoor een constant beeld van waar consumenten hun boodschappen doen.