Nieuw vliegveld "weggegooid geld"
Nog voor de ondertekening van de overeenkomst voor een vliegveld in Twente worden er al vraagtekens geplaatst bij de haalbaarheid van de plannen. Ondernemer Dik Wessels van de Reggeborgh Groep steekt 44 miljoen euro in het project. En ook de overheden doen mee voor 16 miljoen euro.
''Weggegooid geld'', zegt luchtvaarteconoom Jan Veldhuis van SEO Economisch Onderzoek. Volgens Veldhuis is de ligging van het vliegveld slecht en is er geen achterland, maar wel veel concurrentie uit Duitsland. Hij vraagt zich dan ook af waarom investeerder Dik Wessels er zoveel geld in stopt. Misschien wel vanwege het onroerend goed. Daar kun je wellicht wel geld aan verdienen, denkt hij.
Bordjes
Ook luchtvaartdeskundige Hans Heerkens van de Universiteit Twente ziet er geen brood in: ''Ze kunnen het geld beter investeren in de naburige luchthaven in Osnabrück." Heerkens vraagt zich ook af of de regio er economisch beter van wordt. Een luchthaven is aantrekkelijk als hij kan groeien, met meer verbindingen en veel vluchten.
Tegen de burgemeester van Enschede heeft hij dan ook gezegd dat hij beter bordjes langs de weg kan plaatsen in de richting van Osnabrück. ''Je hoeft de Duitsers niet te helpen, maar om ze nu dwars te zitten..."
Europese Commissie
Lelystad is ook een concurrent: dat vliegveld moet een overloop worden voor Schiphol.
In 2016 gaan volgens de plannen in Twente de eerste toeristische vluchten de lucht in. Maar voor het zover is moeten er nog een paar hobbels worden genomen. Zo moet de Europese Commissie zich nog buigen over de aanbestedingsprocedure en moet Brussel ook bekijken of er sprake is van staatssteun.
Succes Rotterdam
Op Maastricht Aachen Airport na doen de overige regionale luchthavens het redelijk tot goed. Met Eindhoven Airport en Rotterdam als koplopers. Het aantal passagiers daar neemt toe. De kracht van Rotterdam zit volgens beide deskundigen in de focus op de zakelijke markt. Deze luchthaven laat zich niet door goedkope maatschappijen in een prijzenoorlog drukken en zit daarnaast middenin een dichtbevolkt gebied met veel mensen die willen vliegen, zegt Heerkens.
Maastricht Aachen Airport heeft onlangs 4,5 miljoen euro noodsteun gekregen van de provincie Limburg. Deze luchthaven is op zoek naar een kapitaalkrachtige investeerder. Maastricht is sterk afhankelijk van het vrachtvervoer en daar zit de door de economische crisis de klad in, zegt Veldhuis. De andere regionale luchthavens richten zich op passagiers en vervoeren hooguit eens een ''tonnetje vracht''.
Te veel
Dat betekent volgens Veldhuis niet dat er in Nederland te veel regionale luchthavens zijn. "Als je naar Engeland of Amerika kijkt, dan heeft ieder dorp daar een 'air strip'. In Europa hebben we in totaal 800 luchthavens op 300 miljoen mensen."