Greenpeace heeft duizenden donateurs in een brief (.pdf) meegedeeld dat hun donatie wordt verhoogd. Mensen die dat niet willen, moeten zelf actie ondernemen. In sommige gevallen gaat het om meer dan een verdubbeling van de bijdrage.

Op Twitter staan veel negatieve reacties. "Slechte actie van @GreenpeaceNL. Je moet opt-out doen om niet meer dan het dubbele te gaan betalen #schofterig." Een ander schrijft: "Als ik het niet wil moet IK bellen=omgekeerde wereld".

Een donateur die via Twitter aan Greenpeace laat weten dat hij overweegt om zijn bijdrage stop te zetten, krijgt een reactie van de organisatie: "Heel erg jammer u hierdoor te verliezen als betrokkene bij GP... Mocht je daarvoor openstaan, lichten we het liefst telefonisch toe."

Volgens Greenpeace-directeur Sylvia Borren is de brief naar ruim 10.000 "trouwe" donateurs gestuurd. Het gaat om een proef waarin wordt gekeken hoe donateurs reageren op de brief.

Acceptabel

Borren noemt de proef acceptabel, omdat het een goedkope manier is om donateurs te vragen meer geld te geven aan Greenpeace. De sociale media zijn vooral een uitlaatklep voor negatieve reacties, aldus Borren. Volgens haar heeft Greenpeace ook telefoontjes gekregen van leden die begrip hebben voor de actie.

Borren wijst erop dat er goede ervaringen zijn met deze manier van geld ophalen in de Scandinavische landen en Argentinië. De proef wordt over enkele weken geëvalueerd.

Greenpeace heeft extra telefonisten ingezet om alle vragen en klachten te behandelen. Ook zegt de organisatie dat het "niet moeilijk doet" als donateurs pas na de uiterste termijn aangeven dat ze het niet eens zijn met de verhoging.

Het Centraal Bureau Fondsenwerving zegt dat het incidenteel gebeurt dat organisaties die geld inzamelen voor goede doelen eenzijdig besluiten om bijdragen van donateurs te verhogen. Het CBF zegt zich te kunnen voorstellen dat mensen hier over klagen.

STER reclame