NOS NieuwsAangepast

Kapper Knap, de knappe kapper, knipt en kapt knap minder

Kappers en schoonheidssalons hebben het een stuk minder druk. De eerste zes maanden van dit jaar werden ze 5,2 procent minder bezocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Nog nooit eerder was de daling zo groot.

Volgens het CBS gaan mensen niet alleen vaker naar de kapper, ze kiezen ook nog eens minder voor uitgebreide behandelingen en kopen minder haar- en verzorgingsproducten. En juist daar moeten zowel kapsalons en schoonheidssalons het voor een deel van hebben.

De omzet van kappers en schoonheidssalons had al een daling ingezet. De laatste 2,5 jaar was de omzet telkens minder. Desondanks blijft het aantal filialen tot nu toe toenemen. Vooral schoonheidssalons schieten als paddenstoelen uit de grond. Er zijn nu 44 procent meer salons dan in 2008.

De baard

En dan nog een nieuwtje in het kader van lichaamsbeharing: Gilette heeft het moeilijk. Nadat het bedrijf jaar op jaar concurreerde met andere scheermesjesmakers, lijkt het nu iets minder te gaan in die branche. Onderzoeksbureau Euromonitor weet wel waardoor dat komt: de baardjes.

Waar de toekomst voor de producenten dan wel ligt? Euromonitor denkt in trimmers en verf om je snor mee te kleuren. Probleem is: de mesjes in trimmers en soortgelijke scheerapparaten hoeven niet vaak vervangen te worden. En dat is nu juist het verdienmodel: nieuwe mesjes verkopen. Businessweek vergelijkt het met het verkopen van een printer met een eindeloze voorraad inkt.

Door: Jurjen

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl