Vandaag dient een kort geding van een KLM-piloot tegen zijn werkgever. De piloot zegt dat de KLM verantwoordelijk is voor zijn ziekte. Hij zegt ziek te zijn geworden vanwege de slechte luchtkwaliteit door de tcp-dampen in de cockpit.

Naar de giftigheid van tcp (tricresylfosfaat) is maar één keer serieus onderzoek gedaan. Wetenschappelijk is het verband nog niet aangetoond tussen de verschijnselen en de tcp-dampen.

Niemand zal zeggen dat vliegen goed is voor je gezondheid. Behalve tcp, welke gevaren zijn er nog meer?

Radioactiviteit: op de hoogte waarop passagiersvliegtuigen gemiddeld vliegen, gemiddeld zo'n tien kilometer, is de radioactieve straling uit de ruimte vele malen hoger dan op zeeniveau. Een veelvuldige blootstelling aan die straling in vliegtuigen moet vermeden worden. Radioactiviteit is kankerverwekkend en neurologische klachten zijn voorstelbaar, zeggen experts. Luchtvaartmaatschappijen nemen al maatregelen om hun personeel te beschermen, zo moet vrouwelijk KLM-cockpit- en cabinepersoneel een zwangerschap direct bij de werkgever melden. Zij krijgen dan vervangende werkzaamheden aangeboden.

Vlamvertragers: een vliegtuig zit vol met vlamvertragers. Veel van deze stoffen zijn uiterst giftig volgens de experts. De stoffen zijn nodig om mensenlevens te redden bij een brand. In 2005 overleefden alle bijna 300 inzittenden van een Air France Airbus A340 een brand na een blikseminslag op de landingsbaan. Ze konden het vliegtuig verlaten, pas daarna brandde het toestel volledig uit. Flight safety-experts schrijven dit deels toe aan moeilijke brandbaarheid van de materialen. Tcp wordt overigens ook in de zittingen van vliegtuigen als vlamvertrager gebruikt.

'Verkeerde' koolwaterstoffen: motorolie bestaat voor het grootste deel uit koolwaterstoffen. Bij hoge temperaturen kunnen onschuldige koolwaterstoffen omgezet worden in enorm giftige en kankerverwekkende varianten. Deze pac 's (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) zitten ook in grote makrelen en ontstaan ook als je vlees laat aanbranden op de barbecue. Het is voorstelbaar de pacs de neurologische effecten van TCP versterken.

Ozon: ozon is heel giftig en concentraties van ozon zijn op kruishoogte van vliegtuigen veel aanwezig. Uiteraard zijn er filters die moeten voorkomen dat ozon de cockpit en cabine binnenkomt. Ozon is wat je ruikt bij de oude kopieerapparaten. Het eerste effect van ozon is hoofdpijn. Ook neurologische schade is mogelijk, zoals verzwakte waakzaamheid, zeggen experts.

Oude lucht: lucht in de cabine van een vliegtuig is niet altijd vers. Sterker: het circuleert een aantal keer. We ademen dus eigenlijk 'tweedehands' lucht in. De hoeveelheid verse lucht is instelbaar en er zijn internationaal regels voor welk percentage lucht 'vers' moet zijn. Het kost het vliegbedrijf geld om koude, verse lucht binnen te laten. Luchtvaartmaatschappijen doen het verversen dan ook zo goedkoop mogelijk. Veel onwelriekende luchtjes aan boord zijn volgens de kenners het resultaat van het rondpompen van de lucht.

STER reclame