Tien Nederlandse componisten zijn van plan om een nieuwe muziekrechtenorganisatie op te zetten. Ze willen een alternatief bieden voor muziekrechtenorganisatie Buma/Stemra.

Buma/Stemra zorgt ervoor dat componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers worden betaald wanneer hun muziek ergens wordt gedraaid, bijvoorbeeld op de radio. De organisatie heeft een monopoliepositie, maar volgens de tien componisten worden hun belangen niet goed behartigd.

Transparant

De nieuwe muziekrechtenorganisatie moet vooral transparant worden. Componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers moeten er inzage krijgen in de manier waarop hun muziek wordt gebruikt. Bij Buma/Stemra is dat onmogelijk, zei componist Melchior Rietveldt in het Radio 1 Journaal.

Rietveldt vindt dat het "zoals het nu gaat eigenlijk niet langer kan." Hij wijst op het hoge aantal klachten over de organisatie. "Buma/Stemra heeft 22.000 leden. Per jaar zijn er 14- tot 18.000 klachten."

Monddood

Vooral de manier waarop Buma/Stemra met de klachten omgaat leidt tot weerstand bij de componisten. "Als je met een klacht komt en je houdt wat langer aan, dan huren ze het duurste advocatenkantoor van Nederland in om je volledig monddood te krijgen."

Eén van de componisten, Rob Bolland, moet na een conflict met Buma/Stemra vandaag voor de rechter verschijnen. De componist ligt al jaren in de clinch met de organisatie. Op 25 augustus 2011 ging hij naar het kantoor om de directie te spreken, toen hij ruzie kreeg en uiteindelijk door de politie werd weggevoerd.

Toezicht

Buma/Stemra ontkent dat er zo veel klachten over de organisatie zijn. Volgens een woordvoerder komen er per jaar ongeveer honderd binnen. Bovendien kunnen artiesten het gebruik van hun muziek "gewoon terugvinden", zegt hij, onder meer via een app en een ledenportal.

Ook in het gebrek aan transparantie herkent Buma/Stemra zich niet. "Er zijn weinig organisaties die zo onder toezicht staan en gecontroleerd worden als Buma/Stemra. Ik denk dat wij zeer transparant zijn."

STER reclame