"Toekomst vaart Rotterdam binnen"

Aangepast

Het grootste en nagelnieuwe containerschip ter wereld, de De Maersk Mc-Kinney Møller, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Hij is 399 meter lang, 59 meter breed en 79 meter hoog en kan 18.000 containers van zes meter vervoeren. Om die hoeveelheid containers over het spoor te vervoeren, is ruim 110 kilometer trein nodig, dat is grofweg van Rotterdam tot aan de Duitse grens. Het is de eerste keer dat zo'n groot containerschip in Europa aanmeert.

Het is al een aantal jaren de trend dat containerschepen steeds groter worden. De brandstofkosten per container zijn voor grote schepen lager dan voor kleine schepen.

Maersk Lines, de eigenaar van de De Maersk Mc-Kinney Møller, heeft daarom in 2011 twintig van dat soort grote schepen besteld. Het schip dat vandaag naar Rotterdam is gekomen, is de eerste van de serie die in de vaart is genomen.

De verwachting is dat containerschepen de komende jaren nog groter worden. Zo bestelde China Shipping Container Lines in mei van dit jaar vijf schepen met een capaciteit van 18.400 containers. De eerste zal in de tweede helft van volgend jaar in de vaart worden genomen.

Investeringen

Containervervoer bevindt zich door de economische crisis in zwaar weer. Doordat er minder goederen over de wereld worden vervoerd dan waarop eerder werd gerekend, is er een overcapaciteit ontstaan. De concurrentie is enorm en dat drukt de vrachttarieven die reders kunnen vragen.

Het is daarom de vraag of de reders de forse investeringen in de toekomst terug kunnen verdienen. Toch moeten de bedrijven blijven investeren in nieuwe, grote schepen. "Als je deze gok niet neemt als rederij, dan is de kans heel groot dat je in de komende tien jaar overgenomen wordt door een concurrent, die wel die grote investering in kostenverlaging heeft gedaan", zegt Michiel Nijdam van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

De economische crisis biedt ook kansen voor de reders. Scheepswerven moeten namelijk ook harder concurreren en dat zorgt samen met de lage staalprijs voor dat de schepen goedkoop geproduceerd kunnen worden.

Tweede Maasvlakte

De De Maersk Mc-Kinney Møller vaart vandaag niet volledig beladen de Rotterdamse Haven binnen. De haven is daarvoor nog niet geschikt. De Tweede Maasvlakte wordt speciaal ontwikkeld om ook grote containerschepen te kunnen ontvangen.

Als de Tweede Maasvlakte in oktober 2014 operationeel is, dan is Rotterdam een van de twee havens in Europa die deze grote containerschepen zonder restricties kunnen ontvangen.

René van der Plas, directeur Projectorganisatie Maasvlakte 2, is dan ook verheugd met de komst van de De Maersk Mc-Kinney Møller. Het toont volgens hem het bestaansrecht van de Tweede Maasvlakte: "De toekomst vaart vandaag Rotterdam binnen".

STER Reclame