Niet de pomphouders, maar andere ondernemers mogen bij benzinepompen elektrische laadpalen installeren. Dat mogen ze doen op parkeerplekken achter de benzinestations, heeft de rechter besloten.

26 zelfstandige benzinepomphouders hadden een rechtszaak aangespannen tegen de Nederlandse Staat. Ze waren het niet eens met het plan van Rijkswaterstaat, om de plekken achter de benzinepompen gratis te verstrekken aan andere ondernemers. Die willen er snellaadpalen installeren, waarmee een elektrische auto in twintig minuten weer tachtig kilometer kan rijden.

Winkeltje

De pomphouders zijn tegen de plannen omdat ze het exclusieve recht hebben voor de verkoop van brandstof langs de snelweg. Volgens de rechter valt uit de gemaakte afspraken op te maken dat het gaat om fossiele brandstoffen. Daarnaast vindt de rechter dat de pomphouders zelf ook vergunningen voor een elektrisch oplaadstation hadden kunnen aanvragen.

De benzinepomphouders zijn ook bang dat de ondernemers een winkeltje gaan openen en op die manier concurreren met de benzinepomp. Volgens de rechter is dit geen goed argument, omdat het niet is toegestaan om een horecagelegenheid of winkel te beginnen bij de laadpalen.

250 plekken

De pomphouders reageren teleurgesteld op de uitspraak, maar willen het vonnis eerst goed lezen voor ze een inhoudelijke reactie geven. Rijkswaterstaat is verheugd dat de rechter het bezwaar heeft afgewezen. "We kunnen op deze manier onze bijdrage blijven leveren aan het tot stand komen van een netwerk van snelladers langs de snelweg", zegt een woordvoerder.

De 250 plekken waar de oplaadpunten komen, zijn al verdeeld. Onder meer de ANWB , Fastned, MisterGreen, GreenFlux, Liander en The New Motion. De installatie van de laadpalen kan volgens planning doorgaan.

STER reclame