Kabelbedrijf Ziggo zal later dit jaar abonnementen voor mobiele telefonie aanbieden en gaat daarmee de concurrentie aan met KPN, T-Mobile en Vodafone. Ziggo bouwt geen eigen netwerk, maar koopt ruimte in op het netwerk van een van de bestaande providers. Van welke is nog onbekend.

De kabelaar biedt zogeheten sim-only abonnementen aan met een bundel van belminuten, sms'jes en mobiele data. Mobiele klanten van Ziggo zullen ook gebruik kunnen maken van de opengestelde wifi-verbindingen van Ziggoklanten met een modem thuis.

Wifi delen

Het afgelopen kwartaal is het bedrijf begonnen met het openstellen van wifi-verbindingen. Ziggo zegt dat tegen het eind van het jaar ongeveer een miljoen modems van klanten geschikt zijn gemaakt voor gebruik van de wifi door derden.

Klanten kunnen bezwaar maken tegen het delen van hun verbinding, maar volgens Ziggo blijkt uit een proef dat minder dan 1 procent er problemen mee heeft.

Winst

De kabelaar heeft de winst- en omzetverwachting voor dit jaar naar beneden bijgesteld. Ziggo heeft meer moeite dan verwacht om klanten vast te houden en het lanceren van de mobiele aanbieder gaat geld kosten.

De nettowinst steeg afgelopen kwartaal 38 procent naar 88,9 miljoen euro. De omzet steeg 1,4 procent naar 391,9 miljoen.

STER reclame