Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

De bezuinigingen van 200 miljoen euro op cultuur hebben grote gevolgen voor de muziekwinkels. "Er is al het nodige wegbezuinigd aan orkesten en muziekscholen, maar ook theaters investeren minder snel in vleugels en fanfares kunnen minder snel hun instrumenten vervangen. Dat heeft grote gevolgen voor de omzet van onze winkels", zegt Ruud Veenstra, voorzitter van de branchevereniging van muziekwinkels (NPMB).

Hij schat de omzetdaling de laatste jaren op ongeveer 20 procent. Uit de meest recente cijfers van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel blijkt dat we in 2011 ongeveer 163 miljoen euro uitgaven aan violen, piano's, blaasinstrumenten en dergelijke. Per hoofd van de bevolking is dat een tientje.

Sinds begin van deze eeuw is het aantal winkels voor muziekinstrumenten ook gestaag aan het dalen. Volgens cijfers van marktonderzoeker Locatus waren er in 2003 nog 446 muziekwinkels, nu zijn dat er iets meer dan 380; toch zo'n 20 procent minder. En Veenstra verwacht dat ook de komende jaren tientallen winkels zullen verdwijnen.

Niets nieuws

"Door de economische malaise zijn consumenten zeer voorzichtig met uitgaven. In onze branche is dat niet anders. Al is de interesse in actief muziek maken bepaald niet afgenomen. Een muziekinstrument bespelen wordt nog altijd gezien als socialiserend en gezond. Het blijft gewoon heerlijk om zelf muziek te maken, op alle mogelijke niveaus."

Volgens Jan Aandewiel van muziekwinkel Music All in in Noordwijk is het grote probleem in de huidige economische malaise, dat er niets nieuws is. "Bij de vorige crisis kwam net het keyboard op ter vervanging van het orgel. We hebben ongelooflijk veel keyboards verkocht toen, dat verzachtte de effecten van de crisis. Nu hebben we zoiets niet."

"De boer op"

Hij ziet dat klanten kiezen voor betaalbare kwaliteit. "D'r is veel goedkoop spul op de markt, maar daar kiezen mensen toch niet voor. Ze willen wel kwaliteit."

Hele actieve winkels zijn nog wel succesvol, zegt Veenstra. "Je moet de boer op. Dat waren ze niet gewend. De klanten kwamen altijd naar ons toe, en nu moet je echt zoeken naar nieuwe klanten. Je moet met een nieuwe geluidsinstallatie naar een sportvereniging, naar scholen. Dat soort dingen."

STER reclame