Fyra: een groot drama vanaf dag 1

Aangepast

Vanaf 9 december 2012, de allereerste werkdag, kampt de hogesnelheidstrein Fyra met problemen. Tussen Amsterdam en Breda vallen er treinen uit. Daarna is het elke dag raak en spreken de NS en de Belgische vervoerder NMBS van "technische mankementen".

De problemen worden aan het winterweer toegeschreven. Drie dagen na de start, op 12 december, moeten directieleden van de NS en NS-dochter Hispeed in Belgiƫ uitleg komen geven over de problemen.

Directe bus

Ook in de daaropvolgende weken vallen er vrijwel dagelijks treinen uit, treinstellen lopen schade op en veel passagiers komen te laat aan op hun bestemming. Het dieptepunt wordt bereikt op 18 januari, de dag waarop de hele treindienst wordt stilgelegd.

De Italiaanse producent van de Fyratreinen stuurt die dag dertig monteurs naar Nederland om de problemen met de treinen op te lossen. De regering eist dat de NS zorgt voor een andere treinverbinding met Brussel.

Vanaf dat moment gaan er weer intercity's rijden tussen Amsterdam en Brussel. En ook stappen steeds meer mensen op de directe bus tussen de twee steden.

Conclusies

Op 5 april vraagt de NS-directie zich hardop af of de Fyra ooit weer gaat rijden. In Den Haag wordt dan al wekenlang gevraagd om een parlementair onderzoek naar de gang van zaken sinds de aanbesteling van de hogesnelheidslijn.

Belgiƫ trekt op 31 mei de stekker uit de Fyra. Dat gebeurt nadat onderzoek heeft uitgewezen dat de treinstellen kampen met 26 cruciale gebreken die gevaar opleveren voor de treinreizigers.

Drie dagen later zijn er sterke aanwijzingen dat de NS ook een punt wil zetten achter de Fyra. NS-directeur Meerstadt zou zijn conclusies hebben getrokken uit het drama en op het punt staan te vertrekken.

STER Reclame