Supers verkochten melkpoeder door

Aangepast

Supermarkten hebben babymelkpoeder via de achterdeur doorverkocht aan handelaren. Dat bevestigen bronnen aan de NOS. Bij de fabrikanten werden extra bussen melkpoeder besteld, die nooit in de winkel werden verkocht, maar wel via de achterdeur aan handelaren.

De handelaren verscheepten de bussen vervolgens naar China, waar grote vraag is naar Nederlandse melkpoederproducten. De import van melkpoeder is in China verboden. Vorig jaar werd op aandringen van de fabrikanten een einde gemaakt aan de achterdeurpraktijk.

Niels Bontje van Nutricia, een van de producenten van babymelkpoeder, zegt dat zijn bedrijf omstreeks 2011 ook het vermoeden had dat dit heeft plaatsgevonden. "Babyvoeding is een sector waar de vraag normaal gesproken redelijk voorspelbaar is. Er komen natuurlijk niet ineens duizenden nieuwe baby's bij in Nederland. Maar toch namen supermarkten in die tijd veel meer producten af."

Digitaal systeem

Er werden gesprekken gevoerd met de supermarkten. Bij Nutricia hebben ze het idee dat er sindsdien niet meer aan de achterdeur wordt verkocht. "Ze houden zich nu keurig aan de regels."

Albert Heijn zegt in een reactie op de beschuldigingen dat het vrijwel onmogelijk is voor supermarkten om extra in te kopen. Zij werken met een digitaal systeem waarbij een product alleen wordt bijbesteld als het daadwerkelijk aan de kassa is afgerekend. Ook de supermarktketens C1000, Jumbo en Plus laten via hun woordvoerders weten dat er bij hun winkels niets aan de hand is.

De supermarkten herkennen zich niet in de achterdeurpraktijken.

Tienduizenden euro's

Bij Albert Heijn is er wel een incident geweest. Bij een supermarkt werd opeens heel veel extra babymelkpoeder besteld. De eigenaar had geknoeid met het computerprogramma, waardoor het net leek alsof hij veel meer poedermelk nodig had. Maar, zo zeggen ze op het hoofdkantoor van de supermarktketen, dat werd ontdekt en de eigenaar is op de vingers getikt.

Hoeveel geld er is verdiend met deze vorm van handel is niet bekend. In De Telegraaf van vandaag zeggen handelaren dat het om veel geld gaat, tot soms wel tienduizenden euro's. "Met een winst van twee euro per pak steek je al gauw 2000 euro per week in je zak", weet een handelaar.

STER Reclame