Door redacteur Heleen Ekker

Bijna 40 procent van de Nederlanders denkt erover om over te stappen naar een andere energiemaatschappij, maar slechts een klein deel van hen doet het ook daadwerkelijk. Dat blijkt uit cijfers van de Autoriteit Consument en Markt, de ACM, waarin de toezichthouder NMa is opgegaan.

Volgens het onderzoek dat de ACM komende week presenteert, komt dat doordat mensen de informatie over het overstappen veel te onduidelijk vinden. De autoriteit roept energiebedrijven op om het overstappen gemakkelijker te maken, want mensen kunnen hierdoor honderden euro's besparen.

De ACM stelt: "Er is een oerwoud aan producten die worden aangeboden, waarbij onderscheid wordt gemaakt in variabele en vaste prijzen, onbepaalde en bepaalde looptijden, groene of grijze energie, en dan zijn er nog allerlei kortingsacties. Dezelfde producten hebben vaak verschillende namen en er worden allerlei ingewikkelde kostencomponenten opgevoerd. De informatie is zo ingewikkeld dat een op de vier Nederlanders die zelfs onbetrouwbaar noemt".

Overstapcoach

Door over te stappen, kun je gemiddeld 400 euro besparen, blijkt uit het onderzoek van de ACM. Een op de acht Nederlanders doet dit (12 procent). Veel minder dus dan de bijna 40 procent die zegt te willen overstappen. Drie op de vier Nederlanders die het een goed idee vinden, doen het toch niet.

Niet alleen worden bedrijven aangespoord om duidelijkheid te geven, ook kan de consument volgens de ACM vaker om uitleg vragen. Via de website Consuwijzer van de ACM kunnen mensen gebruikmaken van een overstapcoach, die het overstappen veel gemakkelijker maakt.

STER reclame