NOS NieuwsAangepast

Webwinkels balen van iDEAL-storing

De brancheorganisatie van webwinkels vindt dat banken snel wat moeten doen aan de problemen met online betalen. De afgelopen dagen waren er storingen bij ING en iDEAL, waardoor klanten hun internetaankoop niet konden afrekenen.

Directeur Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org vindt dat er de laatste tijd te veel storingen zijn. "Het wordt er in ieder geval niet beter op."

Hij vindt dat banken hun verantwoordelijkheid moeten nemen. "Ze moeten zorgen voor robuuste systemen, met een back-up. Dit is niet goed voor het vertrouwen van de consumenten. Het wordt nu wel tijd dat er maatregelen genomen worden."

'Niet vrolijk'

Webwinkel Bol.com baalt flink van de storingen. Volgens de marketingdirecteur Michel Schaeffer zijn er vandaag door het uitvallen van iDEAL een paar duizend klanten gedupeerd.

"IDeal is met afstand de meestgebruikte betaalmethode in Nederland. Bij ons wordt de helft van de betalingen uitgevoerd met iDEAL. Iedere minuut dat iDEAL niet werkt, is heel vervelend." Het systeem moet volgens Bol.com net zo betrouwbaar zijn als pinbetalingen.

Bol.com zegt dat het tegenwoordig goed voorbereid is op een dergelijke storing, "omdat het helaas vaker gebeurt". Het bedrijf laat bij de 'kassa' meteen zien dat iDEAL down is en biedt dan andere mogelijkheden om te betalen. Desondanks vindt de directeur een storing wel erg vervelend. "Als weer heel veel mensen niet met hun favoriete systeem kunnen betalen, dan word je daar niet vrolijk van", zegt Schaeffer.

Alternatieven

Reisorganisatie Travix, van Cheaptickets.nl en Vliegwinkel.nl, heeft zo vlak voor de meivakantie vooral gemerkt dat betalingen wat later binnen kwamen. "Ook was het extra druk bij de klantenservice", zegt een woordvoerder.

Volgens de organisatie viel de overlast mee doordat de storing relatief kort was. "Het is bij andere storingen weleens erger geweest." Als er een dag niet betaald kan worden, zijn de problemen volgens Travix veel groter.

Het bedrijf benadrukt dat klanten bij zijn websites ook op andere manieren kunnen betalen. Ze kunnen een creditcard gebruiken of handmatig geld overmaken.

Hackers?

Het blijft de vraag hoe het komt dat er in korte tijd zo veel internetstoringen zijn. Currence, het bedrijf achter iDEAL, sluit niet uit dat er hackers actief zijn.

Ook Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org speculeert daarover. "Je zou bijna gaan denken dat er een groter geheel achter zit. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er hackers achter zitten, maar uitsluiten kun je het niet. Ik maakte vandaag een grapje: misschien zitten de Noord-Koreanen er wel achter?"

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl