NOS NieuwsAangepast

Overbodig vliegveld geopend in Duitsland

Vandaag is bij de middelgrote Duitse stad Kassel een nieuw vliegveld geopend voor internationaal vliegverkeer. Dat zou goed nieuws zijn, als vliegmaatschappijen het vliegveld zouden willen gebruiken. Tot op heden hebben zich maar een paar vliegmaatschappijen aangemeld. En dat terwijl er toch een grote hoeveelheid subsidie naar dit project gegaan is.

Het nieuwe vliegveld Kassel-Calden werd feestelijk geopend met een vlucht vanuit Frankfurt. Daarna vertrok om 16.00 uur de eerste reguliere vlucht naar Antalya. Hoeveel vluchten zullen volgen, is de vraag. Ook voor de kleine hoeveelheid vluchten die wél vertrekken, zijn bijna geen passagiers te vinden.

De reden? Er zijn al meerdere luchthavens in de regio. Zo liggen de vliegvelden van Paderborn en Eisenach op minder dan 100 km afstand. En de vliegvelden van Hannover, Dortmund, Frankfurt, Erfurt en Keulen liggen allen binnen anderhalf uur rijden van Kassel, waardoor er al enigszins sprake is van verzadiging in de regio.

Belastinggeld

De aanleg van het vliegveld kreeg dan ook de nodige kritiek. De bouw kostte 271 miljoen euro, allemaal van belastinggeld. Gedeeltelijk door de omliggende gemeenten en gedeeltelijk door de deelstaat Hessen. De voorzitter van de bond voor belastingbetalers in Hessen, Joachim Papendick, ziet dit project als een tekenend voorbeeld voor de twijfelachtige manier waarop met publieke middelen wordt omgesprongen in de regio. Ook vanuit de besturen van de andere vliegvelden kwam flinke kritiek over het project, omdat ze het nieuwe vliegveld zagen als een concurrent die hen passagiers zou kunnen ontnemen en het bestaansrecht van hun eigen vluchthaven in gevaar zou kunnen brengen.

In 2009 besloot de Bondsregering om alleen nog nieuwe vliegvelden aan te leggen als uit onderzoek blijkt dat het vliegveld een sociaal- economische meerwaarde heeft en rendabel is. Wat ging er dan mis? De beslissingen over de aanleg van nieuwe vliegvelden wordt niet op bondsniveau, maar op deelstaatniveau genomen. En critici vinden dat de deelstaat Hessen helemaal geen uitvoerig onderzoek naar het bestaansrecht van het vliegveld heeft gedaan. Zij zien het meer als een prestigeproject.

Banen

Het belangrijkste argument van de lokale politici in Hessen om toch een nieuw vliegveld aan te leggen, is dat het nieuwe banen genereert voor de regio. Naar eigen verwachting levert het vliegveld ongeveer 75 nieuwe banen op. Als er vliegtuigen gaan vliegen dan.

Door: Stefan Kruszel, Bureau Berlijn

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl