Schrik klanten na ING-storing

Aangepast

ING kampt met een grote storing bij het internetbankieren. Klanten die kunnen inloggen via de computer of hun mobiel krijgen een verkeerd saldo te zien. Bij sommigen is ineens een negatief saldo te zien. Anderen hebben er juist duizenden euro's bij.

Op Twitter melden mensen dat ze door de storing ook niet kunnen pinnen. De beheerder van het pinsysteem, Currence, laat weten dat er geen storing in het betalingsverkeer is. "Wij zien niets geks", aldus een woordvoerder

'Geen hack'

Volgens woordvoerder Harold Reusken van de bank komt de storing doordat gisteravond betalingsgegevens niet zijn verwerkt in de systemen van de bank. Hij garandeert dat er geen sprake is van een hack. ING kon nog niet zeggen hoeveel mensen zijn getroffen door de storing.

Mensen die kunnen inloggen zeggen dat alle betalingen tussen 28 maart en 1 april dubbel zijn afgeschreven. De ING vraagt tijd om het probleem op te lossen. Alle betalingen moeten opnieuw worden uitgevoerd en dat kan even duren.

Excuses

"De juiste saldo's staan bij ING in de computer", zegt Reusken. "Maar door de vertraging in het betalingsverkeer kan het zijn dat mensen op hun accountpagina niet de correcte bedragen zien. Zo gauw alle bij- en afschrijvingen goed zijn verwerkt, kloppen de bedragen op die pagina's ook weer."

ING biedt klanten zijn excuses aan en zegt dat specialisten er aan werken. De website van de bank is overbelast doordat veel mensen tegelijkertijd proberen online informatie te vinden.

Rabobank

Ook de Rabobank kampt met een storing bij het internetbankieren, schrijft de bank op zijn site. Een woordvoerder zegt dat de storingen niets met elkaar te maken hebben. Hier worden klanten uitgelogd als ze schakelen tussen twee internetdiensten.

De Nederlandsche Bank, de toezichthouder op de banken "gaat zich op de hoogte stellen van wat er aan de hand is".

STER Reclame