Hittemetingen in Schipholtunnel

Aangepast

De NS en ProRail onderzoeken of het haalbaar is hitte te meten in de Schipholtunnel. Staatssecretaris Mansveld schrijft aan de Tweede Kamer dat op die manier bij een rookmelding snel kan worden gecontroleerd of er echt brand is.

Het treinverkeer in de tunnel wordt geregeld gehinderd, omdat er een rookmelding is gedaan. Zo werd in één week in november vorig jaar het treinverkeer drie keer stilgelegd. Achteraf blijkt de rook vaak te zijn veroorzaakt door iets anders dan brand.

Veiligheid

Na de rookmeldingen van november hebben NS en ProRail onderzoek gedaan, samen met een onderzoeksbureau. Volgens het onderzoek is de veiligheid in de tunnel groot, maar zijn er sinds begin vorig jaar meer rookmeldingen.

NS en ProRail zeggen dat ze het personeel beter gaan informeren over werkzaamheden, waardoor stof kan opwaaien. Dit moet onnodige meldingen voorkomen. Het onderzoek naar hittemetingen moet over twee maanden klaar zijn.

STER Reclame