Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

De economische malaise en het lage consumentenvertrouwen hebben weinig effect op aankopen via internet. De omzet van de webwinkels groeide het afgelopen jaar met 9 procent naar 9,8 miljard euro.

De groei zat vooral in de verkoop van speelgoed, muziek, kleding en huis- en tuinartikelen, blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel-organisatie. Bij internetaankopen wordt nog altijd het meeste geld uitgegeven aan reizen.

Eerste aankoop

Zo'n 400.000 Nederlanders deden vorig jaar hun eerste online-bestelling, waardoor het aantal kopers op internet is gestegen naar 10,5 miljoen. De aanwas van nieuwe klanten neemt overigens wel af. In 2011 deden ruim twee keer zoveel Nederlanders, 900.000, een eerste aankoop bij een online-winkel.

Voorzitter Ed Nijpels van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, is blij met het resultaat: "De recessie lijkt nog steeds geen vat te krijgen op de online-winkels. Het aantal aankopen blijft maar stijgen." Wel werd per bestelling minder uitgegeven. Consumenten betaalden 111 euro per order, 4 procent minder dan in 2011.

Thuiswinkel.org (1700 leden die driekwart van de online-markt in handen hebben) verwacht in 2013 een verdere omzetgroei met ongeveer 8 procent. Daarmee wordt voor het eerst de grens van 10 miljard euro overschreden.

Hackers

De brancheorganisatie ontnam vorig jaar 44 leden het keurmerk. Directeur Wijnand Jongen: "Nog altijd zijn er webwinkels die hun veiligheid niet op orde hebben. Dan gaat het om persoonsgegevens die niet goed worden beschermd. Het gebeurt met enige regelmaat dat hackers bij webwinkels binnendringen. Daar moeten we wat tegen doen."

Volgens Jongen zit Thuiswinkel.org de leden wat dat betreft genoeg achter de vodden. "Maar het is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de webwinkel zelf om de zaken goed op orde te hebben. Want alleen met vertrouwen van de consument kan het kopen via internet verder groeien."

STER reclame