D66: stations weghalen bij NS

Aangepast

De Nederlandse Spoorwegen zouden niet langer verantwoordelijk moeten zijn voor de treinstations. Volgens D66 zou de NS zich moeten richten op het vervoer van reizigers en de stations moeten afstoten.

D66-kamerlid Stientje van Veldhoven vindt het gek dat de NS nog een deel van de spoorinfrastructuur in handen heeft. "Een aantal jaren geleden hebben we scheiding aangebracht tussen de beheerder van het spoor, ProRail, en degene die de treinen laat rijden, de NS. Andere partijen willen ook graag op dat spoor rijden maar de NS heeft de stations nog steeds in handen. Dat voelt gewoon niet lekker."

Volgens Van Veldhoven moeten vervoerders zoals Arriva en Connexxion nu de concurrent NS betalen om gebruik te maken van de stations. "Dat geeft de NS een voordeel. Daarom lijkt het me zuiverder als we die rollen gaan scheiden."

Niet bestaand probleem

Volgens de NS zoekt D66 een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Woordvoerder Eric Trinthamer wijst erop dat een groot deel van de stations al in handen is van ProRail en dat het andere vervoerders vrij staat daarin te investeren.

"Wij hebben nu nog 80 van de 400 stations in bezit", zegt Trinthamer. "Dat zijn bijna alleen maar stations waar NS op rijdt. Als de andere vervoerders winkels, kiosken of automaten bij de stations waar zij op rijden, willen zetten, dan kan dat al. Alleen hebben ze dat tot nu toe niet gedaan."

De NS zegt verder miljoenen te hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling en uitbreiding van stations. "Daar wordt de reiziger ook beter van. Van de opbrengst van de winkels wordt bijvoorbeeld de gratis wifi in de treinen betaald of de aankoop van ov-fietsen. Nu vloeit dat dus terug naar de reiziger en niet naar, bijvoorbeeld, een buitenlandse investeerder."

Tweede Kamer

Morgen vergadert de Tweede Kamer over de toekomst van het spoor. Van Veldhoven zal haar voorstel dan met staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur bespreken.

"De NS heeft nog een concessie tot 2025, daarna kan het zijn dat een ander bedrijf het vervoer op het hoofdnet overneemt. Als de NS de stations niet meer in handen heeft wordt zo'n overgang makkelijker."

STER Reclame