NOS NieuwsAangepast

Niet goed? Geen geld terug bij webwinkels

Je vindt die via het internet bestelde gele trui toch niks en besluit 'm terug te sturen. Op de website staat dat je het gehele aankoopbedrag terugkrijgt maar als puntje bij paaltje komt, kun je fluiten naar je geld. Dagelijkse kost, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Bijna de helft van de webwinkels handelt teruggestuurde bestellingen niet goed af.

De bond bestelde 268 producten bij 118 verschillende webwinkels. Alle pakketten werden na ontvangst meteen teruggestuurd naar het bedrijf in kwestie.

Ruim 25 procent van de webwinkels betaalde het geld te laat. Vier winkels betaalden zelfs helemaal niet terug. Bij bijna de helft van de bestellingen werden de bezorgkosten niet vergoed, terwijl dat wel in de wet is afgesproken.

Smoesjes

"We hebben de webwinkels heel random gekozen", zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond. "Van de webwinkel van Phillips en Douglas tot minder bekende zoals Carshop Fortuin en Led giftshop." Bij internetaankopen hebben consumenten binnen de wettelijke bedenktijd van 7 werkdagen altijd recht op geld terug, ook voor uitverkoopartikelen.

Veelgehoorde smoesjes voor het niet op tijd terugstorten van het geld waren: 'Uw pakje is niet bij ons binnengekomen', 'er staat een oud adres op ons retourformulier' en 'de administratie is deze week gesloten'.

Door:Jelle

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl