'Minder files door beter voorspellen'

time icon Aangepast

Het aantal files kan flink worden verminderd, vooral in gebieden waar veel vrachtwagens rijden. Daarvoor hoeven geen extra wegen te worden aangelegd.

Filebeperking kan door het toepassen van slimme rekenmodellen, die voorspellen waar de files in de spits zullen ontstaan. Daardoor kan beter advies worden gegeven aan automobilisten en vrachtwagenchauffeurs. Drie onderzoekers van de TU Delft promoveren deze week op hun verkeersmodel Fastlane.

Als voorbeeld wordt de A15 van en naar de Rotterdamse haven genoemd. Daar bestaat soms wel een kwart van het verkeer uit vrachtwagens. De files en de kosten die daarmee zijn gemoeid, worden aanzienlijk beperkt door beter advies, bijvoorbeeld een alternatieve route.

Dynamische verschillen

Volgens de onderzoekers houden veel modellen geen rekening met de dynamische verschillen tussen vrachtwagens en personenauto's, zoals het verschil in lengte en in snelheid.

"Maar die verschillen hebben wel grote invloed op de verkeersstroom en dus op files", zegt een van de promovendi. "Daarom is het voor veel toepassingen, zoals het schatten, voorspellen en regelen van verkeer, van belang dat de verschillen meegenomen worden."

Filevoorspelling

De onderzoekers hebben een model ontwikkeld waarmee te voorspellen valt waar over een half uur een file zal staan. De nauwkeurige filevoorspellingen kunnen worden toegepast door wegbeheerders en transporteurs en in navigatiesystemen.

Met de nauwkeurigere informatie zullen weggebruikers hun route slimmer kiezen, voorspellen de promovendi van de TU Delft.

STER Reclame