Consument bezuinigt niet op snoep
Door economieverslaggever Jeroen Schutijser
Consumenten hebben nog nooit zoveel geld uitgegeven aan snoep als vorig jaar: 3,6 miljard euro. Ook qua hoeveelheid houdt de markt van chocola, drop, nootjes, chips, koek en banket zich prima staande in de crisis.
"Per persoon gaat het om 34 kilo aan snoep. Dat is maar een half procent minder dan in 2011. Er zijn weinig branches die daaraan kunnen tippen", aldus een woordvoerder van het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren.
Sonja Bakker
"Mensen horen constant berichten in de media over de crisis. Zo'n klein momentje van genieten laten mensen zich niet gauw ontzeggen. Snoep is een kleine luxe".
Bovendien wordt er veel gesnoept als mensen bij elkaar komen, zoals verjaardagen, voetbalwedstrijden op tv of gewoon bij de koffie. "Die momenten zijn er ook tijdens een periode van economische malaise", zegt de snoeponderzoeker.
Vooral de omzet van chocola, chips, pinda's en noten nam toe; de grote dalers waren de zogenoemde tussendoor-koekjes. "Vijftien jaar lang was dat een belangrijke groeier, die bovendien profiteerde van het Sonja Bakker-effect. Zij propageerde deze verpakte biscuitjes. Maar die markt zie je in omvang teruggaan naar het niveau van vóór Sonja Bakker. De goeroe zakt weg en de markt ook."
Tuin
Snoep is in Nederland op grofweg 75.000 punten te koop. Supermarkten en snoepwinkels (als Jamin) nemen daarvan het gros voor hun rekening. Maar ook prijsvechters als Kruidvat en Action verkopen steeds meer snoepwaren.
De snoepbranche is de afgelopen jaren sterk gegroeid. In 2007 bedroeg de omzet 3,1 miljard, nu is dat dus 3,6 miljard. Ter vergelijking: aan de tuin spendeerden Nederlanders vorig jaar 3,9 miljard euro, aan consumenten-elektronica 1,7 miljard euro.