Ook tuinbranche nu in crisis
Ook de tuinbranche merkt nu dat het crisis is. Lange tijd wist deze sector zich te onttrekken aan de malaise, maar in 2012 daalde de omzet voor het eerst fors; met 5 procent tot bijna 3,9 miljard euro. De grootste daling in een jaar ooit, blijkt uit nieuwe cijfers van Tuinbranche Nederland.
"Het lage consumentenvertrouwen en het sterk gedaalde aantal nieuwbouwwoningen misten hun impact niet", aldus adjunct-directeur Brenda Horstra. "Ook merken we duidelijk dat mensen geld oppotten in plaats van uitgeven."
Barbecue
Steeds minder consumenten kochten artikelen als bloemen, planten, tuinmeubels, barbecues en sierbestrating. En mensen die wél tuinproducten aanschaften, gaven daar aanzienlijk minder geld aan uit. Horstra: "Vooral huishoudens met kinderen én bezitters van een vrijstaande woning - voor ons een hele belangrijke doelgroep - lieten het afweten."
Bovenop die economische tegenwind speelde ook het weer niet mee. April, normaal gesproken de start van het tuinseizoen, was vorig jaar erg koud en nat. "Alleen die maandomzet was al dramatisch; 100 miljoen euro minder dan in 2011. Eigenlijk zijn we die tegenvaller de rest van het jaar niet meer te boven gekomen."
Eind vorige week maakte het kabinet bekend dat de btw-verlaging van 21 naar 6 procent niet alleen geldt voor onderhoud en verbouwingen aan huizen, maar ook van toepassing is op aanleg en onderhoud van de tuin. "Daar is enorm voor gelobbyd. Goed nieuws voor de hoveniers. We hopen dat de tuinsector daardoor dit jaar weer enig herstel laat zien."