De tien grootste voedingsmiddelenconcerns ter wereld scoren onder de maat op sociaal beleid en milieubeleid. Dat blijkt uit een onderzoek van Oxfam Novib waarin de multinationals werden beoordeeld op verantwoord ondernemen. Onder meer Unilever, Mars en Coca-Cola, werden onderzocht op hun beleid in vrouwenrechten, klimaat en land- en watergebruik.

"De top 10 van internationale voedingsmiddelenbedrijven laten miljoenen mensen in ontwikkelingslanden in de steek", aldus Oxfam Novib.

De granenfabrikanten Kellogs en General Mills en het Britse concern ABF scoren het slechtst, maar volgens Oxfam Novib komt geen enkel bedrijf door de test met een goede algemene score. Het Nederlands-Britse Unilever kreeg de op een na hoogste score.

Vrouwenbeleid

Mars, Nestlé en Mondelez presteren slecht op het gebied van vrouwenrechten. Oxfam Novib is een publieksactie tegen die bedrijven gestart om het vrouwenbeleid in de cacao-industrie verbeteren.

Nestlé zegt in een reactie dat er altijd ruimte is voor verbetering binnen de organisatie. Het bedrijf benadrukt dat het al verschillende projecten is gestart om de levensomstandigheden van de boeren te verbeteren.

STER reclame