Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

Consumentenorganisatie Foodwatch wil dat er een strenge wet komt (.pdf) tegen kindermarketing voor ongezonde producten. Veel van de producten in de supermarkt, speciaal voor kinderen, zijn te zoet, te zout en/of te vet. Van de beloofde zelfregulering in de levensmiddelenbranche komt volgens Foodwatch helemaal niets terecht.

De organisatie start daarom vandaag een burgerinitiatief. Met 40.000 steunbetuigingen is het mogelijk om dit onderwerp weer op de politieke agenda te krijgen. De wet zou ook een gezond aanbod van producten moeten stimuleren.

Te zwaar

Foodwatch onderzocht 600 kinderproducten als zuivel, frisdrank, snoep en koekjes. In 90 procent van de producten zat volgens de organisatie te veel suiker, zout of vet.

"Door de opmars van kindermarketing, eten en drinken onze kinderen steeds ongezonder en worden meer kinderen te zwaar", zegt Bart van Opzeeland, directeur van Foodwatch. "De overheid moet kinderen en ouders in bescherming nemen. Want de meeste fabrikanten, een enkele uitzondering daargelaten, willen maar één ding: veel geld verdienen. Ook over de rug van kinderen. Vergis je niet, daar trekken ze enorme budgetten voor uit."

Bestookt

Volgens Van Opzeeland gaan fabrikanten soms heel ver in het volgen van kinderen. "Via websites, sociale media, kinderdagverblijven en scholen worden - soms nog heel jonge - kinderen bestookt met reclames, spelletjes, kleurplaten, gratis downloads, informatie voor spreekbeurten."

"Ik zie dat als een vorm van hersenspoeling. Want ja, als zo'n kind even later in de supermarkt loopt met moeder, wordt er natuurlijk gezeurd om die merken. En dat is nou precies de bedoeling van fabrikanten. Dus ook ouders hebben hulp nodig."

Tabakslobby

De werkwijze van voedselfabrikanten heeft, volgens Foodwatch, veel weg van de werkwijze van de vroegere tabakslobby. "Misleiden, verleiden en vooral ook de schuld afschuiven. Ze leggen alle verantwoordelijkheid voor de gezondheid van kinderen bij ouders. Zeggen ze: 'Ja, dan moeten de kinderen maar meer bewegen'. Lekker makkelijk. De industrie zal nooit uit zichzelf stoppen met foute kindermarketing. Daar heb je echt een strenge wet voor nodig."

Tot nu toe is de politiek akkoord gegaan met zelfregulering. Van Opzeeland: "Met een felle, goed georganiseerde lobby in Den Haag en Brussel, weet de industrie keer op keer te voorkomen dat overheden echt in actie komen. Wij vinden dat het hoog tijd wordt dat de overheid die ballon van zelfregulering doorprikt en de verantwoordelijkheid neemt die de voedselindustrie al jaren weigert te nemen."

Volgens de consumentenorganisatie staan snoep en snacks bij kinderen op de eerste plaats in de top 10 van zakgeld-bestedingen.

STER reclame