Door correspondent Michel Maas in Jakarta

Werkgevers en vakbonden in Indonesië zijn in een hevig gevecht verwikkeld over betaling van het minimumloon. Onder druk van vakbondsacties is dat minimumloon in de hoofdstad Jakarta met 40 procent verhoogd, tot 2,2 miljoen rupiah per maand, zo'n 170 euro.

Honderden bedrijven weigeren echter die verhoging te betalen, en de vakbonden proberen de bedrijven nu via de rechter alsnog daartoe te dwingen. De werkgevers hebben bij de regering dispensatie gevraagd.

Textielindustrie

Vooral de arbeidsintensieve textiel- en schoenindustrie zegt door de drastische verhoging in grote moeilijkheden te komen. Grote opdrachtgevers als Nike en Adidas dreigen uit te wijken naar naburige landen, waar arbeidskrachten goedkoper zijn.

Niet alleen de hoge lonen jagen bedrijven het land uit, zegt werkgeversvoorzitter Sofyan Wanandi. Ook de gebrekkige infrastructuur, corruptie en juridische onzekerheid maken, dat Indonesië steeds minder in trek is bij buitenlandse bedrijven. Wanandi voorspelt dat de komende twee maanden honderdduizenden banen zullen verdwijnen als de arbeidsintensieve bedrijven geen dispensatie krijgen.

Enkele honderden bedrijven hebben van de regering al dispensatie gekregen: zij hoeven maar een verhoging van 20 procent te betalen. De vakbonden hebben geen boodschap aan de problemen van de werkgevers.

Verkiezingen

"Wij kijken alleen naar de werknemers: hoeveel hebben zij nodig om van te leven, hun huur te betalen, hun kinderen naar school te laten gaan? Het is een probleem van de regering: als die zorgt dat de prijzen niet zo stijgen, hoeven wij niet zoveel loon te eisen."

Het minimumloon wordt in Indonesië niet door de centrale regering vastgesteld. Dat gebeurt door lokale bestuurders, gouverneurs en regenten. Die hebben volgens de werkgevers al te gemakkelijk ingestemd met de enorme stijging (in sommige gevallen is het minimumloon zelfs met 70 procent omhoog gegaan), omdat er dit jaar 170 regionale en provinciale verkiezingen voor de deur staan. Een hoog minimumloon is een mooi cadeautje om kiezers mee te winnen.

STER reclame