NOS NieuwsAangepast

Plasterk: Sint-Maarten ligt dwars

Door correspondent Dick Drayer

Minister Ronald Plasterk (PvdA) heeft scherpe kritiek op de manier waarop Sint-Maarten omgaat met de nabijgelegen eilanden Saba en Sint-Eustatius. Sint-Maarten maakt het leven van de burgers op de twee kleine eilanden onnodig moeilijk, vindt hij.

Dat blijkt uit de brief die de bewindsman vorige week heeft gestuurd aan de premier van Sint-Maarten, Sarah Wescot-Williams. De kritiek gaat over belastingen, medisch spoedvervoer, luchtvaarttarieven en de aanleg van een glasvezelkabel.

Sint-Maarten is sinds 2010 een zelfstandig land binnen het koninkrijk; Saba en Sint-Eustatius behoren tot 'Caribisch Nederland' en zijn daarmee een soort Nederlandse gemeenten. Volgens Plasterk houdt Sint-Maarten zich niet aan de gemaakte afspraken.

Belastingen

Zo heft het eiland nog steeds belasting op goederen die via Sint-Maarten worden uitgevoerd naar Saba en Sint-Eustatius. Internationaal is het ongebruikelijk indirecte belastingen te heffen over uitgevoerde goederen, zegt de minister.

Sinds 2011 zijn er meerdere gesprekken met Sint-Maarten geweest en heeft het eiland ook toegezegd de dubbele belastingheffing te stoppen. Dat is nog steeds niet gebeurd.

Levens in gevaar

Daarnaast werkt Sint-Maarten niet goed mee aan medisch spoedvervoer vanaf Saba en Sint-Eustatius. Het eiland wil dat vervoer graag zelf uitvoeren, maar heeft geen geschikte helikopter beschikbaar. Daarom gebeurt het vervoer met een Canadese helikopter.

Sint-Maarten staat niet toe dat de helikopter brandstof tankt en laat de helikopter vaak onnodig lang wachten op toestemming om de luchthaven te gebruiken. Vanwege die slechte medewerking is de helikopter nu op Sint-Eustatius gestationeerd. Plasterk vindt de situatie onacceptabel omdat "de levens van burgers in het Koninkrijk in gevaar komen".

Dure vliegtickets

Verder zijn volgens Plasterk de luchtvaarttarieven tussen de Bovenwindse eilanden (Sint-Maarten, Saba en Sint-Eustatius) veel te hoog. Dat komt vooral door de hoge luchthavenbelasting op Sint-Maarten.

Nederland is samen met Sint-Maarten aandeelhouder van Winair, de enige maatschappij die tussen de eilanden vliegt. Sinds 2010 zijn er verschillende organisatorische verbeteringen doorgevoerd. Die hebben geleid tot een lagere vervoersprijs, maar Sint-Maarten verhoogt stelselmatig haar luchthavenbelastingen.

De hoge ticketprijs beperkt volgens Plasterk de mobiliteit en koopkracht van de inwoners van Saba en Sint-Eustatius. Hij wil daarom dat Sint-Maarten tarieven gaat hanteren die gangbaar zijn in de regio.

Glasvezelkabel

Tot slot ligt Sint-Maarten dwars bij de aanleg van een glasvezelverbinding. Er is een kabel gelegd tussen Sint-Kitts, Sint-Eustatius en Saba, die zou worden doorgetrokken naar Sint-Maarten. Dat zou de kwaliteit van de verbinding ten goede komen.

Ondanks herhaaldelijk aandringen van Nederland weigert Sint-Maarten een vergunning te verlenen. Als alternatief wordt de glasvezelverbinding nu doorgetrokken naar Sint-Barts, maar Plasterk wil nog steeds een koppeling maken met Sint-Maarten.

De geconstateerde problemen verhinderen een goede relatie tussen de landen onderling. "Gelet op de belangen van de burgers van Saba en Sint-Eustatius geven ze aanleiding tot grote zorg", aldus Plasterk.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl