Intercity vervangt Fyra

Aangepast

Vanaf 18 februari gaat doordeweeks een intercitytrein rijden van Den Haag-Hollands Spoor naar Brussel ter vervanging van de uitgevallen Fyra. Dit heeft staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur bekendgemaakt.

De rechtstreekse trein gaat eerst twee keer per dag rijden en vanaf 11 maart acht keer per dag. De trein zal ook stoppen op een aantal tussenliggende stations, zoals Rotterdam. De reis duurt 2 uur en 15 minuten en er wordt geen toeslag gevraagd. In het weekend rijdt de trein niet verder dan Antwerpen vanwege werkzaamheden op het Belgische spoor.

Druk treinverkeer

De trein gaat niet vanaf Amsterdam rijden, omdat op dat traject te druk treinverkeer is. Reizigers vanuit Amsterdam moeten dus met de binnenlandse Fyra naar Rotterdam en daar overstappen. Het alternatief is om te reizen via een bestaande verbinding naar Den Haag-Hollands Spoor.

De staatssecretaris spreekt over een "duurzame tijdelijke oplossing". Ze is tevreden met de oplossing, omdat het gaat om een rechtstreekse intercity die acht keer per dag gaat rijden.

Mansveld eiste vorige week van de NS-top en de Belgische spoorwegen een snelle oplossing vanwege de uitgevallen hogesnelheidheidslijn Fyra. Door technische redenen rijdt de trein tussen Amsterdam en Brussel al twee weken niet.

Volgens de NS is er met "man en macht gewerkt" aan het realiseren van een directe verbinding. Volgens de NS duurt het bouwen van een dienstregeling normaal twee jaar.

'Veilig en betrouwbaar'

Het is nog onduidelijk wanneer de Fyra weer gaat rijden. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu blijft de tijdelijke intercity rijden tot de NS en Belgische spoorwegen de Fyra-treinen "weer veilig en betrouwbaar" in kunnen zetten.

In april 2013 moet een onderzoek naar de Fyra zijn afgerond.

STER Reclame