De mogelijke nieuwe eigenaar van SNS Reaal wordt het Britse CVC Capital Partners. De investeringsmaatschappij zou bereid zijn om samen met wat kleinere partijen zo'n 2 miljard euro in de bank en verzekeraar te steken.

CVC is een zogeheten private equity-bedrijf, een investeerder die zijn geld ophaalt buiten de beurs en aandeelhouders om. Het is in 1981 in Londen opgericht, als dochter van de grote bank Citigroup. Aan de wieg staat ook een Nederlander, Rolly van Rappard. Het hoofdkantoor staat in Londen, maar in allerlei steden in Europa zijn vestigingen, onder meer in Amsterdam, op Schiphol.

Private Equity-bedrijven kopen minder- en meerderheidsbelangen op in bedrijven, waardoor ze zeggenschap krijgen over het management, de strategie en de financiën. Doorgaans wordt er flink gesaneerd, de winstgevendheid hersteld of verbeterd en vervolgens worden de belangen weer met winst verkocht of naar de beurs gebracht.

Tromgeroffel

In die 30 jaar is een heel imperium opgebouwd. CVC behoort tot de top van vijf van grootste investeerders in de wereld, met een kas van bijna 40 miljard euro. Er is geïnvesteerd in zo'n 300 bedrijven in een zestigtal landen. Die bedrijvenportfolio hebben samen opgeteld 400.000 werknemers en een omzet van bijna 100 miljard euro.

Europa is de thuisbasis van CVC en daar zit ook het merendeel van de bedrijven die CVC (deels) in handen heeft. In Nederland behoorden ooit supermarktketen C1000, kunststofbuizenfabrikant Wavin en beddenfabrikant Beter Bed tot de portfolio.

Tegenwoordig is CVC de baas bij afvalverwerker Van Gansewinkel, bouwbedrijf Volker Wessels Stevin en bij papierfabrikant Smurfit Kapp.

CVC is een stille investeerder die geen enkele behoefte heeft aan publiciteit en tromgeroffel. Zo wordt al maandenlang gepraat met SNS Reaal, zonder dat dat bekend was. Partner Hugo van Berckel zei in ooit in een interview: "We willen onze investering in de luwte doen. Dat is juist de kracht van private equity. Daar is niet de hijgerigheid en kortetermijnfocus die je wel op de beurs ziet."

STER reclame