Philips verkoopt het laatste deel van zijn consumentenelektronicatak aan het Japanse Funai voor 150 miljoen euro. Het bedrijf wil zich meer richten op gezondheid en duurzaamheid.

Met deze overeenkomst heeft Philips zo goed als alle activiteiten op het gebied van consumentenelektronica de deur uit gedaan. Vorig jaar zette het bedrijf de televisieactiviteiten op afstand door een joint-venture met het Chinese TPV. Alleen afstandsbedieningen blijft Philips voorlopig nog maken.

De verkoop markeert het einde van een tijdperk voor Philips, dat een aantal grote uitvindingen op zijn naam heeft staan. Topman Frans van Houten noemt het "emotioneel" om zo'n besluit te nemen, "zeker waar het ons erfgoed betreft", maar vindt het noodzakelijk om "relevant te blijven" voor de toekomst. "Wij hebben besloten dat dat is op het gebied van gezondheidszorg en duurzaamheid," aldus Van Houten.

Krimpende business

Volgens Van Houten valt er steeds minder te verdienen met audio- en videoapparaten. "Het is een business die al een tijdje aan het krimpen is door de verschuiving van interesse van de consument naar mobiele telefoons en computers."

Philips liep in het verleden vaak voorop op het gebied van audio en video. Zo maakte het bedrijf het eerste audiocassettebandje in 1963, ontwierp het in 1969 de eerste zwart-wit videorecorder, en in 1982 de eerste cd-speler. Een aantal andere producten flopten, zoals de videostandaard Video 2000 in de jaren tachtig, die het af moest leggen tegen de Japanse VHS-standaard. Ook de interactieve cd-i uit dezelfde periode werd geen succes.

Vergoeding

Onder de consumentenelektronicatak die Philips nu aan Funai verkoopt vallen alle audio-, video- en multimediaproducten, zoals cd-spelers, mp3-spelers, dvd-spelers, maar ook koptelefoons en andere accessoires. Funai gaat deze onder de merknaam Philips verkopen en betaalt daarvoor een jaarlijkse vergoeding aan het Nederlandse bedrijf.

De kwaliteit van de producten blijft gewaarborgd, zo benadrukt een woordvoerder. Philips houdt daar toezicht op. Philips werkt al 25 jaar samen met Funai.

Volgens de zegsman maakt Philips winst op de verkoop van de activiteiten. In de tweede helft van dit jaar maakt het bedrijf bekend hoeveel.

STER reclame