NOS NieuwsAangepast

België: verbod op drankreclame op social media

In Nederland kunnen de anti-alcohollobbyisten er alleen maar van dromen: een totaalverbod op reclame voor drank op social media en blogs. Vanaf april is dat in België het geval.

Volgens de VRT zijn jongeren in België gemiddeld 12,5 jaar als ze voor het eerst alcohol drinken. Stomdronken zijn ze voor het eerst als ze 14 jaar zijn. Deze doelgroep bevindt zich juist op blogs en sociale media, dus wordt reclame voor alcohol op die plekken helemaal verboden.

Zelfregulering in Nederland

"Een uniek besluit", aldus Wim van Dalen, directeur van de Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP). Hij zou graag zo'n verbod in Nederland zien. "Het is de wens van heel wat mensen hier dat zo'n verbod er ook in Nederland zou komen. Want adverteren op social media is tegenwoordig misschien wel effectiever dan televisiereclame en wordt in de praktijk eigenlijk niet gereguleerd."

Want hoe zit het eigenlijk in Nederland? Hier is sprake van zelfregulering als het gaat om alcoholreclame. De alcoholbranche, vertegenwoordigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), heeft zelf de marketingregels vastgesteld in de 'Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken'. Vorig jaar zijn daar afspraken over online promotie aan toegevoegd. De strekking: fabrikanten moeten ervoor zorgen dat hun advertenties alleen terecht komen bij mensen van 18 jaar of ouder.

Hoe reguleer je sociale media?

Maar hoe zorg je daarvoor op sociale media, waar het sneeuwbaleffect ervoor kan zorgen dat berichten zich razendsnel kunnen verspreiden? Dat is ingewikkeld, geeft directeur Peter de Wolf van STIVA toe. "Facebook is redelijk goed te reguleren, omdat de techniek het mogelijk maakt een leeftijdgrens in te stellen. Daar zijn dus niet zoveel problemen. Bij Twitter ligt dat wat ingewikkelder, dus moeten de producenten extra voorzichtig zijn als ze dialoog aangaan met mensen."

Daarnaast moeten de alcoholmerken op hun profiel aangeven dat de berichten eigenlijk alleen bedoeld zijn voor mensen van achttien jaar en ouder. "Door dit kanaal te volgen geef je aan 18 jaar of ouder te zijn", lees je bijvoorbeeld op de profielpagina van Grolsch. De Wolf: "We zijn een beetje afhankelijk van de techniek, maar we doen wat we kunnen. De producenten willen zich ook helemaal niet richten op jongeren onder de achttien."

Het is volgens STAP een voorbeeld dat de regulering van digitale marketing wel op papier is geregeld, maar in de praktijk niet echt werkt. "Er is volgens ons maar een oplossing en dat is een totaal reclameverbod voor alcohol, net zoals in België. Nederland is helaas niet een van de voorlopers op dit gebied."

Door: Lex

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl