De NS stelt fabrikant AnsaldoBreda van de Fyra aansprakelijk voor de problemen met de hogesnelheidstrein. De Fyra tussen Amsterdam en Brussel gaat pas weer rijden als alle problemen met de trein zijn opgelost, laat de NS weten.

De afgelopen dagen is volgens de spoorwegen duidelijk geworden dat Fyra-treinen niet bestand zijn tegen winterse omstandigheden. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling in december waren er al problemen met de hogesnelheidstrein. Daar houdt NS de Italiaanse fabrikant voor verantwoordelijk.

Schadeclaims

Volgens de Belgische krant De Standaard kunnen de NS en de Belgische NMBS door een clausule in het contract met AnsaldoBreda maximaal 70 miljoen euro aan schadeclaims indienen, terwijl één Fyra 21 miljoen euro kost.

Van de zestien bestelde Fyra-treinen zijn er negen in Nederland afgeleverd. De nog niet geleverde treinen worden pas afgenomen als de problemen zijn opgelost, zegt NS.

De Italiaanse fabrikant heeft dertig monteurs naar Nederland gestuurd om de problemen met de Fyra-treinen op te lossen.

Roosendaal-Antwerpen

Op dit moment wordt gekeken naar een alternatief op het gewone spoor naar Antwerpen. De NS heeft voor dat traject (de vroegere Benelux-trein) een vergunning aangevraagd.

De binnenlandse Fyra tussen Amsterdam en Breda blijft met conventionele treinen op het gewone spoor rijden.

STER reclame