NOS NieuwsAangepast

Jaaroverzicht 2012: Tim Ribberink

NOS op 3 staat de laatste 5 dagen van 2012 stil bij 5 onderwerpen die wij tekenend vonden voor 2012. Vandaag: Tim Ribberink.

Bekijk de visualisatie van Liselotte Heesbeen en Amber Welboren:

2012 was het jaar waarin pesten weer bovenaan de agenda kwam, door de zelfmoord van Amanda, Fleur en Tim. De 20-jarige Tim Ribberink pleegde zelfmoord nadat hij zijn hele leven was gepest. Dat schreef hij in een afscheidsbrief. Zijn ouders plaatste die tekst in de rouwadvertentie, met veel geschokte reacties als gevolg.

Tims ouders maakten de afscheidsbrief openbaar, omdat ze vinden dat het pesten moet worden aangepakt. "Zelfdoding door pesten moet uit het verdomhoekje komen. Opdat dit nooit meer gebeurt. We hopen dat de media het maatschappelijk debat nu oppakken", aldus de ouders. Ze deden geen aangifte.

Pesten strafbaar?

De advertentie zorgde zeker voor een debat, bijvoorbeeld over de vraag of pesten strafbaar moet worden. Probleem is dat pesten moeilijk is te bewijzen: nergens in de wet staat wat pesten precies is.

Columnist Luuk Koelman gooide nog extra olie op het vuur met zijn column in Metro. Hij schreef de column als Mariska Orbán-de Haas, hoofdredactrice van het Katholiek Nieuwsblad. Hij richtte zich op de moeder van Tim: "U heeft Tim verloren, uw enig kind. Hij werd door zijn plaaggeesten afgeschilderd als een homo en een loser. Natuurlijk is Tim geen loser. Wel had hij blijkbaar een tekortkoming." De column riep enorm veel reacties op; Metro verwijderde de column uiteindelijk en Koelman maakte zijn excuses.

Vicepremier Lodewijk Asscher zei dat pestprotocollen op scholen het pestprobleem niet geheel zullen oplossen. De overheid bekijkt nu of scholen meer moeten doen tegen pesten.

Door: Maarten