'Shop-advies van NMa ongepast'

time icon Aangepast

Adfiz, de brancheorganisatie voor financiƫle adviseurs, is kritisch over conclusies van de Nederlandse Mededingingsautoriteit naar prijsverschillen bij financiƫle producten. De NMa zei vandaag dat consumenten meer moeten shoppen, omdat ze daarmee veel kunnen besparen.

De adviseurs noemen die conclusie van de NMa "ongepast". De mededingingsautoriteit moet onderzoeken of de marktwerking wordt verstoord. Door consumenten op te roepen producten op prijs te selecteren, mengt de NMa zich juist zelf in de markt, zegt Adfiz.

Geen voordeel

De adviseurs vinden dat de consument niet alleen gebaat is bij een lage prijs. "De kwaliteit van de service en de dekking van het product zijn ook erg belangrijk." Bovendien denkt Adfiz dat de consument niet altijd zelf in staat is om een goede keuze te maken.

De NMa benadrukt dat ze niet de indruk wil wekken dat consumenten per se beter af zijn met het goedkoopste product. Ze wil alleen zo goed mogelijk inzicht geven in de prijsverschillen, zodat de consument weet dat er echt iets te kiezen valt.

Ook zegt de NMa dat ze als taak heeft de concurrentie te bevorderen. Dat kan door consumenten prijsbewuster te maken en door bedrijven te dwingen scherper te worden.

STER Reclame