NOS NieuwsAangepast

Partijdrukte achter anonieme gevels

Van redacteur Jet Mok

Partijkantoren van de Republikeinen en Democraten zijn eigenlijk pop-up-kantoren, met klapstoelen in dozen en verrijdbare bureau's. Ze worden opgetuigd tijdens de campagne: waar een kantoor leeg staat, daar kan een campagneteam werken. En daarna gaan die spullen voor jaren de berging in.

Zowel het (landelijke) hoofdkantoor van Romney en Elizabeth Warren (Senaatskandidaat in Boston) als het lokale kantoor van Obama, zijn in Boston onzichtbaar, weggestopt op bedrijventerreinen of op tien-hoog-achter.

Van buiten zie je niks. Nergens een poster te vinden, geen sticker, geen vlaggetje. Niks dat erop duidt dat in het pand tientallen medewerkers en vrijwilligers hard werken om hun kandidaat te laten winnen.

T-shirt

Op het campagnekantoor van Elizabeth Warren zitten twee jonge vrouwen in de ontvangstruimte. Een houdt de telefoon in de gaten, die constant rinkelt. De ander ontvangt mensen die binnendruppelen.

"Dat gebeurt heel regelmatig", vertelt de vrijwilligerscoördinator. "Mensen die een uurtje overhebben en even langs komen." Wat ze in dat uurtje doen? "Vooral bellen met mogelijke kiezers." Wie twaalf uur of meer meewerkt aan de verkiezingscampagne van Warren krijgt een T-shirt.

Aan een muur hangen briefjes waarop mensen hebben geschreven waarom Warren Senator moet worden. "Zij begrijpt als enige écht wat ons bezighoudt", staat er bijvoorbeeld.

"De urgentie is bij iedereen voelbaar", vertelt de telefoniste in de ontvangstruimte. Ze wijst naar een bord dat aan de muur hangt en dat dagelijks wordt bijgewerkt: "We hebben nog maar 33 dagen."

Werken

Vrijwilligers moeten mogelijke kiezers ervan overtuigen dat ze op Warren moeten stemmen en vooral niet op haar tegenstander, Scott Brown, die een paar kilometer verderop z'n pop-up kantoor heeft ingericht.

Een jonge campagnemedewerker: "Ik ben speciaal voor Warren naar Massachusetts verhuisd. Als ze wint, hoop ik dat ze me aanneemt en ik voor haar kan blijven werken."

Stiekem rekent ze daar al een beetje op ? de campagne is over 33 dagen afgelopen, haar huis heeft ze voor veel langere tijd gehuurd.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl