Angst voor nieuwe problemen spoor

Aangepast

Reizigersorganisatie Rover en vakbond FNV Spoor houden hun hart vast voor problemen op het spoor komende winter. Ze reageren daarmee op een intern rapport van NS en ProRail over de problemen van afgelopen winter. Begin februari van dit jaar strandden tienduizenden reizigers vanwege sneeuwval.

Uit het interne rapport blijkt nu dat vooral slechte communicatie en organisatie de oorzaak waren van de chaos op het spoor. En niet de bevroren wissels en defecte treinen, zoals NS en ProRail destijds zeiden. Ook had de NS volgens minister Schultz van Infra eerder de dienstregeling moeten aanpassen.

NS zegt in een reactie te werken aan een nieuw besturings- en computersysteem. Daarnaast kijkt een extern bureau naar de oplossing van de communicatie- en besturingsproblemen. Dit proces neemt nog jaren in beslag, erkent NS.

Aangepaste dienstregeling

Tot die tijd wordt bij slecht winterweer de dienstregeling aangepast. Rover wijst erop dat NS dat al jaren doet, maar dat het afgelopen winter toch fout ging. Volgens de reizigersorganisatie dekt het spoorbedrijf zich nu al in tegen toekomstige winterproblemen.

FNV Spoor pleit voor het weer samen laten gaan van NS en ProRail.

STER Reclame