De bitterballen en kroketten van Van Dobben verdwijnen op termijn uit de supermarkten. Dit is het gevolg van de fusie tussen Royaan (de huidige eigenaar van het Van Dobben-merk) en Ad van Geloven (eigenaar van Mora). Volgens de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) hebben de bedrijven samen een te grote machtspositie op de markt voor bitterballen en kroketten.

Voorwaarde om de fusie tussen de twee bedrijven toch door te laten gaan, is dat het nieuwe concern Van Dobben als retailmerk in de supermarkten verkoopt. De nieuwe eigenaar mag de merknaam in de maximaal zes jaar gebruiken. Daarna mogen de snacks alleen onder een nieuwe naam worden verkocht.

Gezonde concurrentie

De nieuwe gefuseerde onderneming mag ook geen kroketten of bitterballen op de markt brengen die op producten van Van Dobben lijken.

Volgens de NMa zijn de maatregelen nodig om gezonde concurrentie in het snackvak van de supermarkt te garanderen.

Aan groothandels en cafetaria mogen de Van Dobben-snacks nog wel gewoon worden verkocht. Volgens de NMa is er op die markten genoeg concurrentie.

STER reclame