NOS NieuwsAangepast

Negatieve recensies Dark Knight Rises: Fans flipten

Een beetje filmliefhebber kent de site RottenTomatoes.com wel, waar je vrijwel alle filmrecensies kunt vinden. Films krijgen een 'fresh'-oordeel als de recensies overwegend positief zijn, en 'rotten' als ze negatief zijn. Daar zijn recensies van The Dark Knight Rises erg actueel, aangezien de Batman-film morgen in Amerika in première gaat. Een film met tegenstanders - maar vooral veel fans. En internet zou het internet niet zijn als die niet flink van zich lieten horen.

Vanwege die fans heeft RottenTomatoes.com voor het eerst de reactiemogelijkheid uit moeten schakelen. The Dark Knight Rises heeft een gemiddelde score van 87 procent fresh, maar er zijn ook een paar negatieve recensies. En dat kunnen niet alle fans hebben: ze scholden recensisten uit en critici kregen ook bedreigingen aan hun adres. Vooral Marshall Fine moest het ontgelden.

"Het modereren was gewoon niet meer te doen", zegt Matt Atchity van de site. "Er waren ook te veel hatelijke reacties op recensies van een film die mensen nog niet eens hebben gezien." Inmiddels kan er wel weer gereageerd worden.

The Hobbit

Atchity zegt dat ze er ook over denken om de reacties op een andere manier te gaan beheren, eventueel naar een soort Facebook-model, zodat ze hopelijk minder vervelende reacties krijgen omdat het dan niet meer anoniem kan. Hij verwacht namelijk dezelfde ellende als later dit jaar Peter Jackson's The Hobbit: An Unexpected Journey uitkomt. "We stoppen gewoon helemaal met de reacties of we doen het zo dat je pas kan reageren als de film al uit is."

Vandaag ging The Dark Knight Rises al in première in Europa, de beelden daarvan zie je hiernaast.

Door: Helen

Deel artikel: