Spoor krijgt ERTMS-systeem

Aangepast

Het Nederlandse spoor wordt op termijn uitgerust met het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Omdat landelijke invoering waarschijnlijk zeker tien jaar duurt, kiest het kabinet ook voor extra investeringen in het huidige systeem.

Volgens minister Schultz van Haegen van Infrastructuur is ERTMS het modernste beveiligingssysteem voor het spoor en kunnen treinen er sneller door rijden. Met het besluit reageert het kabinet op de aanbevelingen van de parlementaire commissie die onderzoek heeft gedaan naar de toekomst van het spoor.

Rood licht

Met het huidige verouderde systeem ATB worden treinen die door rood licht rijden alleen stilgezet als ze harder dan 40 kilometer per uur rijden. Inmiddels wordt er wel gewerkt met een verbeterde versie die een trein na rood licht altijd stilzet, maar het ERTMS heeft meer voordelen. \

ERTMS werkt ook over de grens en is preciezer zodat treinen harder kunnen rijden en de capaciteit beter wordt benut. Het verouderde systeem ATB speelde onder meer een rol bij het treinongeluk in Amsterdam, waarbij op 21 april een vrouw om het leven kwam en meer dan honderd mensen gewond raakten.

STER Reclame