Meer dan tweehonderd bedrijven hebben een EK-actie lopen, maar een echte hype zit er niet tussen. Dat blijkt uit de Oranje Barometer van Activate en Co. Het onderzoeksbureau vroeg ruim zeshonderd mensen naar hun mening over EK-acties.

De biermerken Grolsch, Heineken en Bavaria scoren het best met de 'inhaakacties' op het Europees Kampioenschap voetbal, met hun Koelkrat, Rugnummershirt en V-Dress. Ook de supermarkten C1000 en de Spar doen het goed.

Albert Heijn valt tegen

Grote tegenvaller dit jaar is Albert Heijn, vindt marketingstrateeg Frank de Bruin van Activate en Co. Volgens zijn onderzoek loopt de consument niet warm voor de AH voetbalplaatjes. "AH zakt wel door het ijs", vindt De Bruin. "Een hype wordt doorgaans direct geboren en daarvan is nu absoluut geen sprake."

De supermarkt had de afgelopen toernooien veel succes met de wuppies, welpies en beesies. Daardoor waren de verwachtingen voor dit toernooi hooggespannen. Adel verplicht, maar volgens De Bruin is het een teleurstelling als je het zakje met voetbalplaatjes opent. "Een verborgen gebrek is nog dat het Nederlands elftal er niet eens bij zit", zegt hij.

De AH-actie op Facebook waar de mannen tegen de vrouwen kunnen strijden in een EK-pool vindt De Bruin te ingewikkeld. Dat zegt ook 'inhaak'-deskundige Gonnie Spijkstra. "Ze hebben allemaal dingen naast elkaar bedacht en proberen daarmee de hype te vangen, maar dat gaat dus niet werken. Ik mis het grote idee."

Grote druk

Spijkstra heeft vernomen dat de ideeën bij Albert Heijn onder grote druk werden geboren. "Het gouden idee was er niet dit jaar. Ik geloof dat de stress groot was bij AH", zegt ze.

Een woordvoerder van Albert Heijn is evenwel positief gestemd. "Het EK is nog niet eens begonnen, dus laten we kijken hoe het zich ontwikkelt", zegt hij. "Als mensen om ons heen zeggen dat we nu al door het ijs zakken, zeg ik: houd uw conclusie nog even in."

STER reclame