De Amerikaanse beurstoezichthouder SEC overweegt een onderzoek naar de rol van de beurs en de begeleidende banken bij de beursgang van Facebook.

De eerste boze beleggers en investeerders hebben zich al gemeld en klachten ingediend bij de Nasdaq en Facebook.

De beursgang dreigt uit te lopen op een fiasco. De koers ging op de derde handelsdag opnieuw hard onderuit. Op Wall Street sloot Facebook gisteravond 8,9 procent lager op $ 31. Dat is 7 dollar onder de introductieprijs.

Fouten bij introductie

Bij de introductie op vrijdag ging er met de techniek van alles mis. Het handelssysteem van de Nasdaq, de elektronische schermenbeurs in New York haperde en de handel ging met vertraging van start.

Er zouden ook fouten gemaakt zijn bij de registratie van het aandeel doordat op het laatste moment allerlei wijzigingen werden aangebracht.

Verder is onduidelijk of koop- en verkooporders van vrijdag wel allemaal zijn uitgevoerd.

De koers werd vrijdag nog overeind gehouden. De begeleidende banken, waaronder de grote zakenbanken Morgan Stanley, JPMorgan en Goldman Sachs, ondersteunden de koers met steunaankopen.

Koers onderuit

In het eerste uur van de handel schoot het aandeel nog met 10 procent omhoog, maar daarna kalfde de koers af en eindigde nipt boven de introductiekoers van 38 dollar.

Maandag ging de de koers onderuit. Facebook verloor 11 procent en gisteren kwam daar nog eens 9 procent bij.

De waarde van Facebook kwam door de beursgang uit op 104 miljard dollar en is één van de grootste beursgangen in de Amerikaanse geschiedenis.

Twijfels over introductieprijs

De begeleidende banken besloten in de dagen voor de beursgang de introductieprijs te verhogen en meer aandelen op de markt te brengen omwille van de enorme belangstelling. Critici hadden zo hun twijfels over de prijs en de hype rond het internetaandeel.

Volgens persbureau Reuters zouden de banken vlak voor de introductie de omzetverwachtingen van Facebook 'significant' hebben aangepast. Klanten zouden daarvan geschrokken zijn.

Facebook had gezegd dat de omzetgroei beïnvloed zou kunnen worden door meer smartphonegebruik. Dat zou nadeling kunnen zijn voor de verkoop van advertenties, waarmee Facebook zijn geld verdient.

STER reclame