De problemen bij openbaar vervoerbedrijf Syntus staan niet op zich. Het openbaar vervoer in heel Nederland staat er financieel slecht voor. Vrijwel alle grote private bedrijven die openbaar vervoer aanbieden, draaien met verlies.

Die verliezen zijn moeilijk uit openbare gegevens te halen. Veel ov-bedrijven zijn geheel of gedeeltelijk eigendom van grote Franse of Duitse ondernemingen, die de cijfers van hun internationale activiteiten samenvoegen.

Over 2010 zijn de volgende resultaten bekend: terwijl de Connexxionbedrijven nog winst maakten, leed de holding een verlies van 44 miljoen euro. Veolia draaide een verlies van 1 miljoen en Qbuzz eindigde 5 miljoen in de min.

Marktwerking

De verliezen kunnen alleen worden gedragen als de aandeelhouders bijspringen. Dat zijn vaak buitenlandse ov-bedrijven.

Wijnand Veeneman, onderzoeker aan de TU Delft, concludeert: "Franse en Duitse belastingbetalers houden een deel van het Nederlandse openbaar vervoer op de been."

Hij vindt dat er bij de aanbesteding minder nadruk moet worden gelegd op een lage prijs. "Als er echt bedrijven failliet gaan, houd je misschien maar één of twee aanbieders over. Dan is er geen marktwerking meer."

STER reclame