Vervoerder Syntus verkeert in grote financiële nood. Volgens betrokkenen heeft het bus- en spoorbedrijf dat actief is in het oosten van het land vanaf juni geen geld meer.

Die verliezen zijn moeilijk uit openbare gegevens te halen. Veel ov-bedrijven zijn geheel of gedeeltelijk eigendom van grote Franse of Duitse ondernemingen, die de cijfers van hun internationale activiteiten samenvoegen. Naast Syntus draaide in ieder geval ook Veolia met verlies, één miljoen, en Qbuzz eindigde vijf miljoen in de min.

Verkeerde berekeningen

Eind vorig jaar kwam Syntus in zwaar weer. Voor de busroutes over de Veluwe zijn volgens bronnen rond het bedrijf verkeerde berekeningen gemaakt.

"Achteraf gezien is er te goedkoop ingeschreven". Dat is een blok aan het been voor Syntus, want de komende jaren zit het bedrijf vast aan het contract.

Reiziger

De provincie Gelderland is door het bedrijf geïnformeerd over de slechte financiële situatie.

"Ons is verteld dat ze verlies lijden. Syntus heeft toegezegd dat ze maatregelen nemen. Die mogen niet ten koste van de reiziger gaan", aldus een woordvoerder van Gelderland.

De provincie heeft na een aanbesteding de buslijnen in 2010 aan Syntus toegewezen. De provincie is niet bereid opnieuw te onderhandelen.

Het bedrijf leed vorig jaar een verlies van vijf miljoen. En ook dit jaar werd weer een verlies verwacht.

Flinke groei

Syntus groeide het afgelopen jaar flink. In 2010 waren er bijna 600 mensen in dienst, nu staan er ongeveer 1200 mensen op de loonlijst. De man die leiding gaf aan deze groei moest in februari het veld ruimen.

Volgens een woordvoerder was het na een periode van onstuimige groei tijd voor iemand anders. De aandeelhouders wilden dat directeur Frank de Leeuw vertrok.

De NS en de Franse vervoerder Keolis zijn beide voor de helft eigenaar. Dit voorjaar is er op verzoek van de aandeelhouders een rapport opgesteld waarin geconcludeerd wordt dat "ingrijpende maatregelen nodig zijn", aldus een bron.

De enige concessie waar winst op werd gemaakt, zou het bedrijf eind dit jaar kwijtraken en het eigen vermogen zou verdampt zijn.

Terugdraaien

De nieuwe bestuurder Cees Anker moet nu een herstelplan schrijven. Daarbij wordt geen enkele optie uitgesloten. Een betrokkene erkent dat ook het terugdraaien van aanbestedingen ook op tafel ligt. "Voor deze prijs kunnen wij het niet, dan moeten wij het teruggeven."

Het bedrijf met het hoofdkantoor in Doetinchem verloor onlangs de strijd om het spoor in de Achterhoek. Eind dit jaar zal Arriva het vervoer over dit traject overnemen. De bussen van Syntus rijden dan nog in Gelderland en Overijssel.

STER reclame