NOS Nieuws Binnenland Aangepast

Recordaantal klachten over ov

De ombudsman voor het openbaar vervoer, het OV loket, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een recordaantal klachten binnengekregen. Er kwamen 2222 klachten binnen. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 1446.

Vooral over de hogere tarieven werd geklaagd. In Amsterdam kregen reizigers in bus, tram en metro te maken met tariefsverhogingen tot 30 procent, zegt het OV loket.

Verder was de introductie van het nieuwe 'sterabonnement' volgens de ombudsman slecht voorbereid en onvoldoende doordacht. Er zijn regio's waar dit abonnement alleen nog digitaal via de ov-chip geldig is, maar in andere regio's kan nog steeds met het papieren abonnement worden gereisd. Wie over de regiogrenzen reist, wordt hierdoor met problemen geconfronteerd.

Geen verbetering

Volgens het OV loket neemt de weerstand bij het publiek toe als de prijsstijgingen niet gepaard gaan met een evenredige verbetering van de kwaliteit en service.

STER reclame