Piloten willen later met pensioen

Aangepast

Door redacteur René van der Heijden

Een grote groep KLM-vliegers wil af van de verplichte pensioenleeftijd bij de KLM van 56. In de huidige cao moeten piloten op die leeftijd met pensioen. Veel piloten vinden dat onzin en willen graag doorvliegen. In het buitenland wordt nergens de leeftijdsgrens van 56 nog gehanteerd.

Een groep oud-piloten heeft zelfs een rechtszaak tegen de KLM aangespannen over deze kwestie. Deze zaak is inmiddels bij de Hoge Raad beland. Deze oud-piloten eisen dat de KLM hen weer in dienst neemt. Wettelijk is de pensioenleeftijd van piloten gewoon 65. Aanstaande vrijdag komt de advocaat generaal met zijn advies aan de Hoge Raad.

Doorstroming

De KLM en de pilotenvakbond VNV willen de huidige situatie nu niet veranderen. Zij vinden dat de pensioenleeftijd 56 moet blijven om zo de doorstroming van piloten bij de KLM te garanderen. De bond is bang dat piloten anders veel te lang als co-piloot in de cockpit zullen vliegen.

Minister Kamp heeft eerder al de situatie rond de pensioenleeftijd van de KLM-piloten onwenselijk genoemd.

In de afgelopen jaren is de pensioenleeftijd van vliegers wel flexibeler geworden. Als piloten tijdens hun carrière besluiten om in deeltijd te gaan werken en loon in te leveren, mogen ze wel langer werken. De maximale leeftijd voor KLM-piloten is dan 60.

Europees Hof

Nederland is een van de laatste landen in de wereld waar piloten na de normale carrière verplicht met 56 jaar met pensioen gaan. In onder meer Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Canada is de leeftijd naar boven aangepast.

Dat gebeurde na aanpassingen in de wet en een uitspraak van het Europees Hof in Luxemburg in een zaak van een vlieger bij het Duitse Lufthansa.

In Nederland zelf is de situatie bij KLM ook uniek. De VNV is wel akkoord met de pensioenleeftijd van 65 bij de vliegers van Arke Fly. Volgens VNV was de pensioenleeftijd bij Arke Fly al 65 toen zij bij de cao daar betrokken werden.

Niet reageren

Er zijn bij KLM ook een paar honderd actieve vliegers die graag willen doorvliegen. In de afgelopen jaren zijn er een aantal initiatieven geweest om de pensioenproblematiek op de kaart te krijgen. Die piloten willen of durven bij de NOS alleen anoniem te reageren.

De KLM wil op dit moment niet reageren in de media. In een schriftelijke reactie aan de NOS stelt de luchtvaartmaatschappij dat in "het licht van de veranderingen in de pensioenwetgeving" dit onderwerp nu wordt besproken.

Wilt u reageren op dit artikel? Mail de maker rene.van.der.heijden@nos.nl

STER Reclame