NOS NieuwsAangepast

Renault lanceert elektrisch 'insect'

Door economieredacteur Louis Dekker

Is het een auto, een motor of een scooter? Nee, de nieuwe Twizy van Renault heeft elementen van alle traditionele vervoermiddelen, en is vooral een eyecatcher.

Welkom in de wereld die 'micromobiliteit' heet. Kleiner dan een Smart, groter dan een Piaggio.

Golfkarretje

De PR-chef van Renault Nederland kijkt bedrukt als iemand zegt dat de Twizy wel wat weg heeft van een golfkarretje. "Dat is niet het beeld dat we voor ogen hebben", zegt Janet Richter. "We mikken hiermee op hippe mensen. Het is een echt hebbedingetje. En als je bang bent dat je kapsel in de war raakt moet je hem niet kopen." Over kopen gesproken: een aangeklede Twizy kost ruim 8000 Euro. Dat is inclusief (vleugel-)deuren ter waarde van 600 euro.

De essentie: 4 wielen, 2 zitplaatsen en een topsnelheid 80 kilometer per uur. De auto is volledig elektrisch, met een 'actieradius' van 70 à 80 kilometer, afhankelijk van de rechtervoet van de bestuurder. Over de Twizy is veel discussie mogelijk: mooi of lelijk, cool of aftands, wendbaar en handig of door het beperkte bereik een blok aan het been. Duidelijk is dat het voertuig vernieuwend is. Er is de afgelopen jaren geen enkele vierwieler op de markt gekomen die zo revolutionair oogt. En is ...

Kopen mensen dit?

Het afwijkende uiterlijk neemt met zich mee dat de bestuurder permanent nieuwsgierige blikken vangt. Iedereen kijkt en heeft meteen een oordeel. Vooral over het design. Veel nieuwsgierige mensen zien een rijdend insect. "Het is net een tor, vooral als u de lampen aan doet", zegt een nieuwsgierige man op de parkeerplaats van een supermarkt.

"Als de deuren omhoog floepen, verandert u in een soort vlieg". Of zoals een fietsende toerist uit Friesland het verwoordt als ik haar op een rustige dijk passeer: "Het is net een kikker, maar waarom zitten er geen ramen in? U bent trouwens wel stil. Ik hoorde u amper aankomen. Elektrisch zeker... Wel leuk hoor, maar kopen mensen dit?"

De fietstoerist slaat daarmee de spijker op de kop. Renault wil graag de aandacht vestigen op elektrisch rijden. Het Franse merk is met alliantiegenoot Nissan pionier en doet alles om op te vallen. De show stelen zal wel lukken, maar op welke doelgroep azen de Fransen? Waar gaan we de 'auto' zien? En hoe groot is de kans dat het modieuze verschijnsel flopt?

Concurrentie

Janet Richter ziet het helemaal zitten. "In Europa zijn er al 1300 Twizy's besteld en dat is veel", zegt de PR-vrouw van Renault. "We mikken op trendsetters, studenten en ouders met tieners. Het is bovendien een ideale deelauto voor het gezin. In Frankrijk noemen ze dat een joker-auto."

Renault is de concurrentie voor. VW (Nils), Audi (Urban Concept) en Opel (RAK E) hebben vergelijkbare concept-cars gepresenteerd, maar die zijn nog niet klaar voor massaproductie. Die bedrijven kijken de kat nog even uit de boom en als Renault scoort zullen ze snel een nog hipper antwoord klaar hebben.

Het elektrische 'insect' van Renault moet zich vooral gaan thuisvoelen in de stad. Overvolle metropolen met verkeersoverlast, schaarse parkeerplekken en milieuproblemen zijn logische hotspots. "Dat is de natuurlijke habitat van dit vervoermiddel" zegt Richter. Maar je mag er ook mee de snelweg op. "Met mate, want daar is hij eigenlijk niet voor bedoeld.'

Vreemde eend

Ik heb de proef op de som genomen. En inderdaad: de snelweg zou eigenlijk een no-go-area moeten zijn. Het elektrische beestje is rumoerig, is spartaans ingericht en oogt ondanks de ingebouwde airbag kwetsbaar.

Op de A2 en de A27 voelde ik me vooral erg klein. De Twizy is op de snelweg een vreemde eend in de bijt. In de spiegels zijn vooral vrachtwagens een opdoemende dreiging. Trucks rijden net een tikje sneller dan de topsnelheid van de Twizy. Ingehaald worden is extra indrukwekkend omdat je door het ontbreken van ramen het truckgevaarte ook nadrukkelijk hoort.

Het verhogen van de topsnelheid naar 90 kilometer per uur zou een oplossing kunnen zijn. Ware het niet dat dat waarschijnlijk weer negatieve consequenties heeft voor de veiligheid. 80 voelt in een Twizy als 130. Nee, dit stadskarretje moet zich vooral beperken tot lokale en provinciale wegen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl