Nieuw Spaans vliegveld verlaten

Aangepast op

Door correspondent Rop Zoutberg

Een jaar na de opening van de luchthaven bij Castellón, in de buurt van het Spaanse Valencia, is er nog geen vliegtuig geland. De enige activiteit is de aanleg van een kunstwerk op de rotonde voor de ingang. Het monument kost nog eens 300.000 euro, dat bovenop de investering van 150 miljoen komt.

De vraag is of de passagiers ooit zullen komen. Geen maatschappij lijkt geïnteresseerd in landen op Castellón, los van het probleem dat de Spaanse luchtvaartautoriteit Aena daarvoor geen toestemming geeft. Ook het failliete bestuur van Valencia, dat een schuldenlast van 62 miljard euro torst, is het vliegveld liever kwijt dan rijk. De deelstaat draaide op voor de helft van de kosten van de aanleg, maar vreest dat het project de volgende bodemloze put wordt.

Geldverspilling

Een lege terminal van 10.000 vierkante meter, een verlaten landingsbaan van 2,7 kilometer, een zinloze elektriciteitsrekening van 7000 euro per maand. Het spookvliegveld van Castellón groeide uit tot het symbool van de geldverspilling van Spaanse deelstaten.

Tal van projecten, die in de jaren voor de financiële crisis uit de grond gestampt werden, blijken nu niet langer rendabel. Over heel Spanje staan als gevolg nutteloze treinstations voor de hogesnelheidslijn (geen passagiers), verlaten theaters (geen bezoekers en geen subsidie) en verlaten nieuwbouwwijken (geen kopers).

Andere luchthavens

Van de 47 Spaanse vliegvelden die in gebruik zijn, opereren er maar negen met winst. Het land heeft meer vliegvelden dan welk Europees land dan ook: er is een luchthaven per miljoen inwoners. Dat is meer dan in Frankrijk (een vliegveld per 1,2 miljoen inwoners), Duitsland (een vliegveld per 2,3 miljoen) of Nederland (een per 3,3 miljoen). In de deelstaat Galicië krijgen maatschappijen een vergoeding per passagier zodat ze blijven landen op de regionale vliegvelden.

Andere luchthavens, zoals die van Castellón, zijn niet in gebruik door een financiële of bestuurlijke chaos. "Het hebben van een vliegveld werd gezien als de beste garantie voor de toekomst. Een vliegveld betekende toeristen, betekende dat je daarvoor tienduizenden vakantiewoningen kon gaan bouwen, hotels en golfterreinen. Maar de praktijk pakte heel anders uit", zegt een woordvoerder van een oppositiepartij in Castellón.

Nieuw probleem

Er is recentelijk een nieuw probleem aan het licht gekomen: de landingsbaan moet gedeeltelijk opnieuw worden aangelegd omdat die een te strakke bocht heeft. Daardoor kunnen grotere vliegtuigen in problemen komen.

De komende jaren gaat de Spaanse regering de uitgaven van de deelstaten strakker in de gaten houden, zo is al aangekondigd. Ook zet de regering van de conservatieve premier Mariano Rajoy de bijl in openbare werken: de uitgaven gaan met 40 procent omlaag.